Hiilineutraaliudesta liiketoimintaa

Hiilineutraaliudesta puhutaan paljon, mutta miksi sen pitäisi kiinnostaa yrityksiä? Siksi, että yritykset voivat luoda hiilineutraaliudesta kannattavaa liiketoimintaa. Sitra on kehittänyt yrityksille työkaluja hiilineutraaliuden tavoitteluun. Avaamme niiden tuomia mahdollisuuksia kevään aikana neljässä artikkelissa.

Pariisin ilmastokokouksen jälkimainingeissa järjestettiin Ilmastonmuutos-seminaari, jossa puheenvuoron piti myös tasavallan presidentti Niinistö. Kuva: Sitra / Susa Junnola
Pariisin ilmastokokouksen jälkimainingeissa järjestettiin Ilmastonmuutos-seminaari, jossa puheenvuoron piti myös tasavallan presidentti Niinistö. Kuva: Sitra / Susa Junnola

Sitran teettämän markkina-analyysin mukaan hiilineutraalius luo 6 000 miljardin euron suuruiset markkinat älykkäille vihreille ratkaisuille vuoteen 2050 mennessä. Nopeasti toimiessaan suomalaisyrityksillä on mahdollisuus nousta maailman eturiviin tarjoamaan entistä kestävämpiä ratkaisuja. Suomalaisista yrityksistä jo 75 % näkee hiilineutraaliuden tärkeänä kilpailukyvyn lähteenä joko nyt tai tulevaisuudessa (Taloustutkimus 2015).

Maailma ja yritysten toimintaympäristö muuttuvat kovaa vauhtia. Myös yhä useammat sijoittajat ja rahoittajat tarkastelevat sijoituksiaan hiiliriskin näkökulmasta ja rajoittavat sijoituksia hiiliriippuvaisiin liiketoimintoihin. Esimerkiksi Helsingin pörssi on ollut hiilineutraali vuodesta 2011 lähtien ja keventänyt hiilijalanjälkeään jo kolmena vuotena peräkkäin.

Yrityksille toimintaympäristön muutos hiilineutraaliksi tuo ennen kaikkea mahdollisuuksia. Kehittämällä liiketoimintaansa kokonaisvaltaisesti vähähiilisempään ja puhtaampaan suuntaan, yritykset voivat tuottaa innovaatioita ja kehittää resurssiviisaita ja hiilineutraaleja palveluja, tuotteita ja ratkaisuja. Samalla ne parantavat kilpailukykyään ja kasvumahdollisuuksiaan. Kyse on pitkäjänteisestä muuntautumisesta, kun yritys kääntää toimintaympäristön muutoksen uusiksi liiketoimintamahdollisuuksiksi ja näkee hiilineutraaliuden osana riskienhallintaa, johtamisjärjestelmää ja toiminnan kehittämistä.

Sitra on tuottanut yritysten käyttöön työkalupakin, joka kattaa hiilineutraaliuden kannalta keskeiset liiketoiminnan kehittämisen alueet: strategia, yritysjohtaminen, uudet liiketoiminnat sekä päästötehokkuus. Työkalupakki avaa yritykselle näkökulmia kohti hiilineutraalia toimintaa tarjoamalla ideoita, malleja sekä esimerkkejä sellaisista toimintamalleista, joista suomalaiset yritykset ovat löytäneet menestyviä ratkaisuja.

Kevään 2016 aikana Sitra julkaisee yhteistyössä Kauppakamarin kanssa neljä artikkelia, jotka käsittelevät yrityksen muutosta kohti hiilineutraaliutta. Maaliskuun artikkelin aiheena on hiilineutraali strategia.

Lisätietoja:

Jaana Pelkonen, Mira Salmi ja Hanna-Leena Ottelin
Sitran Hiilineutraali teollisuus -tiimi
#hiilineutraali #ilmastobisnes

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *