Sparrausta, uusia ajatuksia ja yhteisverkostoja

Moni johtaja ja esimies kaipaa välillä laajempaa kehitysnäkökulmaa ja kokeneemman kollegan sparrausta. Erja Sankari on löytänyt työhönsä uusia eväitä Keskuskauppakamarin naisjohtajien mentoriohjelmasta.

Erja Sankari osallistuu Naisjohtajat esiin! -kampanjaan. Keksin toteuttama kampanja nostaa esiin 365 suomalaista naisjohtajaa eri elämänaloilta. Lisätietoja kampanjasta naisjohtajat.fi/keksi. Kuva Mikko Törmänen.
Erja Sankari osallistuu Naisjohtajat esiin! -kampanjaan. Keksin toteuttama kampanja nostaa esiin 365 suomalaista naisjohtajaa eri elämänaloilta. Lisätietoja kampanjasta naisjohtajat.fi/keksi. Kuva Mikko Törmänen.

Nokian Oulun tehtaanjohtaja Erja Sankari on pitkän linjan nokialainen. Urapolku verkkoyhtiössä sai alkunsa jo vuosituhannen vaihteessa ja matkan varrelle on mahtunut monenlaisia käänteitä. Ne ovat liikutelleet myös Sankaria tehtävästä toiseen, mutta katse on silti ollut aina eteenpäin.

”Olen perusteellinen luonne, joka tekee asiat aina mahdollisimman hyvin ja huolellisesti. Samalla olen kuitenkin valmis oppimaan uutta ja heittäytymään kiinnostaviin haasteisiin, kun niitä osuu kohdalle. Se on varmaan vienyt myös uralla eteenpäin”, Sankari pohtii.

Nokialla on esimies- ja johtotehtäviin siirtyville ja niissä eteneville kattava koulutusohjelma, josta myös Sankari on ammentanut paljon oppia. Vuosien mittaan hän oli kuitenkin alkanut kaivata johtamistyön tueksi ajatuksia ja näkemyksiä myös oman toimialan ulkopuolelta.

”Sain tuttaviltani vinkin Keskuskauppakamarin mentoriohjelmasta, menin ohjelman verkkosivuille ja täytin osallistumiskaavakkeen saman tien”, hän muistelee.

Tehtaanjohtaja sai mentorikseen kokeneen yritysjohtajan ja hallitusammattilaisen Jukka Hienosen, joka on luotsannut muun muassa Finnairia, SRV:tä ja Stockmannia.

”Se oli juuri sitä, mitä olin hakemassa. Monialaosaamista teknologiasektorin ulkopuolelta”, Sankari toteaa.

Uusia näkökulmia ja vaihtoehtoja

Viime syksynä alkaneen ohjelman mentoritapaamiset sovitellaan yleensä Helsinkiin suuntautuvien työmatkojen yhteyteen. Kaksikko tapaa kasvokkain parin kuukauden välein, mutta yhteyttä pidetään myös sähköpostitse ja puhelimella.

”Parasta tässä on se, ettei Hienosen kaltainen kokenut mentori anna valmiita vastauksia, vaan kyseenalaistaa ja tarjoaa uusia näkökulmia. Ja näinhän sen pitääkin olla, päätösten teko on nimenomaan johtajan työtä”, Sankari muistuttaa.

Hän uskoo tapaamisten ja ajatustenvaihdon hyödyttäneen myös mentoria itseään. Mentoroinnin lomassa Hienonen on saanut pikakurssin globaalin verkkoliiketoiminnan kiemuroihin.

”Ainakin hän on kysellyt ja kuunnellut todella kiinnostuneena”, Sankari toteaa.

Mentoriohjelma saa johtajalta muutenkin kosolti kehuja. Tapaamiset ja yhteiset seminaarit saa varsin hyvin soviteltua kiireiseenkin kalenteriin. Oman mentorin lisäksi tarjolla on neljänkymmenen muun naisjohtajan osaaminen ja verkostot.

”Nokia on todella kansainvälinen yhtiö, mutta omat ammattilaisverkostoni olivat kutoutuneet aika pitkälle ulkomaille ja oman liiketoiminnan ympärille. Mentoriohjelmassa niitä on syntynyt tänne kotimaahan ja aivan uusille toimialoille”, Sankari kiittelee.

Ole avoin muutokselle

Oululainen tehtaanjohtaja antaa kiitosta myös seminaareille, joiden ohjelma, puhujat ja järjestelyt ovat olleet huipputasoa.

”Kaiken kaikkiaan tämä mentoriohjelma maksoi itsensä takaisin heti ensimmäisen tapaamisen jälkeen.”

Vaan mikä on evästys naisjohtajalle, joka vielä aprikoi osallistumista seuraavaan ohjelmaan?

”Tämä vaatii sitoutumista ja välillä myös kotitehtävien tekoa. Lisäksi on siedettävä sitä, että omat näkemykset ja ajatukset haastetaan hyvinkin perusteellisesti. Vastapainoksi saa paljon oppia, uusia näkökulmia ja kollegaverkoston, jonka rakentaminen olisi muuten ollut hyvin vaikeaa”, Sankari painottaa.

Lue lisää Keskuskauppakamarin mentorointiohjelmasta: http://naisjohtajat.fi/mentorointiohjelma/

Naisjohtajat esiin! -kampanja on Kuvasuunnittelu- ja agentuuritoimisto Keksin kampanja, joka on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa vuonna 2017 (#suomi100). Tutustu kampanjaan: http://naisjohtajat.fi/keksi/