Ulkomaankaupan asiakirjat

ASIAKIRJAT ULKOMAANKAUPPAAN

Europan yhteisön yleinen alkuperätodistus ja ATA carnet -tulliasiakirja
Kauppakamarit myöntävät ulkomaankaupan asiakirjoja, kuten Euroopan yhteisön yleisiä alkuperätodistuksia ja ATA carnet-tulliasiakirjoja. Alkuperätodistus haetaan www.e-Vientiasiakirjat.fi  -palvelun kautta tai perinteiseen tapaan (word) lomakepohjalla (DOC, 34 Kt)  täytetyt lomakkeet toimitetaan kauppakamariin vahvistettaviksi, jonka jälkeen ne voidaan noutaa itse tai pyytää, että kauppakamari postittaa ne.
ATA carnet-tulliasiakirja haetaan www.atacarnet.fi -sivuston kautta.

Asiakirjojen vahvistaminen
Useimmiten ulkomaiset tahot voivat pyytää yritystä vahvistamaan tietyn asiakirjan kauppakamarissa. Yleensä pyyntö liittyy ulkomaankaupan rutiineihin. Yleisimpiä kauppakamarissa vahvistettavia ulkomaankaupan asiakirjoja ovat kauppalaskut, pakkausluettelot, hinnastot ja erilaiset todistukset.

Vahvistaessaan asiakirjan kauppakamari vakuuttaa, että asiakirjasta ilmenevät seikat ovat todenmukaisia. Asiakirjoissa esiintyvistä tiedoista on kauppakamarin harkinnan mukaan esitettävä sellaiset selvitykset, että kauppakamari voi vakuuttua tietojen oikeellisuudesta.

Usein asiakirjoja joudutaan toimittamaan ulkomaille ”virallisesti oikeaksi todistettuna”. Yksityisen asiakirjan kohdalla allekirjoituksen todistaa Suomessa oikeaksi julkinen notaari maistraatissa.

Vahvistaessaan asiakirjan kauppakamari vakuuttaa, että asiakirjasta ilmenevät seikat ovat todenmukaisia. Asiakirjoissa esiintyvistä tiedoista on kauppakamarin harkinnan mukaan esitettävä sellaiset selvitykset, että kauppakamari voi vakuuttua tietojen oikeellisuudesta.

Asiakirjojen vahvistusta haetaan www.e-vientiasiakirjat.fi -palvelun kautta. Muissa tapauksissa on hyvä olla yhteydessä kauppakamariin. Kauppakamarien yhteystiedot ovat saatavilla osoitteessa: http://kauppakamari.fi/k2/kauppakamarit/etsi-oma-kauppakamarisi/

Hakija rekisteröityy e-Vientiasiakirjat -palvelun käyttäjäksi ja saa tunnukset käyttöönsä. Rekisteröitymistä varten hakijan on täytettävä valtuusasiakirja. Valtuusasiakirja liitetään hakemukseen palveluun rekisteröidyttäessä.

Vahvistettava asiakirja lähetetään palvelun kautta valittuun kauppakamariin, missä se vahvistetaan ja leimataan sähköisesti. Kauppakamarissa vahvistuksen tekevä henkilö, jolla on siihen tarvittava valtuutus. Vahvistuksen jälkeen hakija voi tulostaa asiakirjan.

Asiakirjojen leimaaminen kauppakamarissa
Mikäli ei ole mahdollista käyttää sähköistä e-Vientiasiakirjat -palvelua, voidaan asiakirjat leimata kauppakamarin toimistossa. Kauppalaskun luotettavuuden takaamiseksi tulee kauppalaskun siinä kappaleessa, joka jätetään kauppakamariin arkistoitavaksi, olla myyjän sitova allekirjoitus. Myös muista vahvistettavista asiakirjoista täytyy jäädä allekirjoitettu kopio kauppakamariin.