Tatuointiliikkeen mainos sai huomautuksen mainonnan eettiseltä neuvostolta

Tatuointiliikkeen mainoksessa oli kuva pojasta piippu suussa tekemässä pienelle tytölle tatuointia. Mainonnan eettinen neuvosto totesi lausunnossaan MEN 8/2012, että tatuointipalvelu on tarkoitettu täysi-ikäisille. Tämänkaltaisessa mainoksessa tulisikin käyttää täysi-ikäisiä henkilöitä siitä huolimatta, että mainoksessa on tavoiteltu huumoria.

Perusteluissaan neuvosto totesi, että tatuointi on suosittua nuorten henkilöiden keskuudessa ja kyseessä olevan kaltainen mainonta puhuttelee juuri heitä. Nuoriin kohdistuvassa markkinoinnissa mainostajan yhteiskunnallinen vastuu korostuu. Kyseisen kaltaisen lapsikuvan käyttäminen tatuointimainoksessa on omiaan vahvistamaan totuudenvastaista vaikutelmaa siitä, ettei tatuointiin liittyisi suuria terveysriskejä.

Mainonnan eettinen neuvosto katsoi, että mainos on hyvän tavan vastainen.

Lausunto on luettavissa sivustolla www.mainonnaneettinenneuvosto.fi

Mainonnan eettinen neuvosto perustettiin mainosalan aloitteesta vuonna 2001. Toiminnan tavoitteena on ehkäistä hyvän tavan vastaista mainontaa. Keskuskauppakamari ja Mainonnan neuvottelukunta vastaavat neuvoston toiminnasta. Lue lisää