Kauppakamarien vauhdikas viestintäuudistus

Kauppakamariryhmä on toteuttanut suuren viestintäuudistuksen reilussa vuodessa. Oikeastaan kaikki muuttui: ilme, välineet, prosessit ja toimintatavat. Oletteko huomanneet?

kauppakamaripilvi2Viestinnän suuri uudistus nopeassa aikataulussa on valtava haaste maantieteellisesti hajanaiselle ja itsenäisistä yksiköistä koostuvalle järjestölle. Mutta tekijöitä löytyi ja vauhtia piisasi – kauppakamariryhmä haluaa olla edelläkävijä eli vähintään yhtä tehokas kuin jäsenyrityksemme. Tavoitteena on tuottaa yhä laadukkaampia palveluita aina vaan laadukkaammin, oli kyse sitten edunvalvonnasta, koulutuksesta tai tapahtumista.

Oli kyse organisaatiosta mistä tahansa, pärjääminen tämän päivän kilpailussa edellyttää kolmea asiaa: avoimuutta, vuorovaikutusta ja uusimpien teknologioiden hyödyntämistä. Siihen tarvitaan viestintää.

Sekä kauppakamarien henkilöstö että jäsenemme käyttävät yhä laajempaa kirjoja välineitä, tableteista mobiileihin ja mitä erilaisimpiin päätelaitteisiin. Alati yltyvässä mediamaailmassa on viestinnän tekijöiden pidettävä pää kylmänä ja keskityttävä olennaiseen. Mieluummin vähemmän ja selkokielellä, kuin enemmän ja monimutkaisesti. Väkisinkin viestinnästä tulee välineurheilulaji. Mutta siinä missä ennen vuoltiin puusuksia vuosikausia, nykyään saa heti alle nanopinnoitetut luisteluvälineet.

Mikä parasta, saimme muutoksella aikaiseksi säästöjä. Uudet prosessit ja toimintatavat ovat selkeitä ja välineet helppokäyttöisiä. Niiden avulla voidaan poistaa manuaalisia kimurantteja työprosesseja. Toteutimme uudistuksen hyvin pienellä budjetilla, muutaman hyvän yhteistyökumppanin avulla, mutta ennen kaikkea oman porukan työnä, jolloin saatiin aikaiseksi myös sitoutumista ja ymmärtämystä muutoksen taustoihin ja tavoitteisiin.

Viestinnän jalolla alueella ei olla koskaan valmiita, vaan kehittyä pitää jatkuvasti. Siitä huolimatta olemme saapuneet yhteen välietappiin, jossa kauppakamariryhmä voi katsahtaa taaksepäin ja todeta, että tulipa tehtyä suuri urakka, mutta hyvällä porukalla sellaisen tekeminen on ilo!

Nyt meillä on välineet, pystymme yhä enemmän keskittymään asioihin ja sisältöihin.

Kiitos kaikille kollegoille ja yhteistyökumppaneille!

Senja Larsen

Yksi kommentti artikkeliin ”Kauppakamarien vauhdikas viestintäuudistus

Kommentointi on suljettu.