Palkintona kakkossija?

Suomi ja Venäjä päättivät 27.3. rajayhteistyön tiivistämisestä Turussa järjestetyssä hallitusten välisen talouskomission 13. yhteiskokouksessa. Osapuolet päättivät perustaa poikkihallinnollisen rajaliikennetyöryhmän, jonka avulla parannetaan rajaliikenteen toimivuutta, rajanylityspaikkoja sekä niiden liikenneyhteyksiä. Kokouksen toisena puheenjohtajana toiminut Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb totesi, että koska Venäjän matkailu on Suomelle erittäin tärkeää, halutaan työryhmän avulla nopeuttaa rajainfrastruktuurin kehittämistä ja poistaa pullonkauloja.

Anne Vänskä

Maidemme välinen raja ylitettiin viime vuonna ennätykselliset 12 miljoonaa kertaa. Keskusteltaessa mahdollisesta viisumivapaudesta rajanylityksiä arvioidaan tulevaksi mahdollisesti jopa kymmenkertainen määrä. Jo ennen mahdollista viisumivapautta voi kasvuun oman lisänsä tuoda Euroopan komission ohjelma-aloite RTP (Registered Traveller Programme). Se pitää sisällään rekisteröityjen matkustajien ohjelman ja maahantulo- ja maastalähtöjärjestelmän (Entry/Exit System, EES), jonka avulla pyritään nopeuttamaan, helpottamaan ja tehostamaan EU:iin saapuvien ulkomaalaisten rajatarkastuksia sekä yksinkertaistamaan usein matkustavien kolmansien maiden kansalaisten rajanylityksiä Schengen-alueen ulkorajoilla.

Itä-Suomessa palvelut ja kauppa kehittävät kiihkeästi tarjontaansa vastaamaan kasvavaa venäläiskysyntää. Ovatko oman infrastruktuurimme lähivuosien pullonkaulat jääneet unohduksiin? Liikennemäärät maamme itäosien teillä kasvavat rajanylitysten mukana. Valitettavasti määrärahat tiestömme kunnossapitoon, parantamisesta puhumattakaan, vain vähenevät. Viime vuosien kustannustasoon peilaten joudutaan perusväylänpidon toimintoja nykyisellä rahoituskehyksellä sopeuttamaan vuoteen 2017 mennessä 140 M€ vuodessa. Olemme jäämässä kakkossijalle, sillä tällä hetkellä Venäjä näyttää reagoivan ja resurssoivan infran tarpeisiin huomattavasti nopeammin kuin Suomi. Karjalan tasavallan alueella on viime vuosina investoitu tiestöön sanalla sanoen ärhäkkään tahtiin. Pietari-Sortavala -tie valmistuu pian täydentämään jo parannettuja tieosuuksia.  On selvää, että nykymenolla olemme pian tilanteessa, jossa venäläinen matkailija voi alkaa karttaa huonokuntoisia teitämme.

Tiestömme rappeutuminen tulee siis vaikuttamaan, ei yksin liikenneturvallisuuden ja sujuvuuden huononemiseen, vaan lisäksi elinkeinoelämän kuljetuskustannusten nousuun sekä suorien matkailutulojen vähenemiseen. Tieverkkomme hyvä kunto on tästäkin näkökulmasta katsoen pystyttävä takaamaan lähitulevaisuudessa.

Anne Vänskä
toimitusjohtaja
Pohjois-Karjalan kauppakamari

Kirjoitus on julkaistu Kauppalehden Debatissa 29.4.2013

Yksi kommentti artikkeliin ”Palkintona kakkossija?

  1. I have to say, 1st some translation was lost but I read your article and I never realised there was a republic of Karelia!..anne would you be able to send me some info on your republic please? you write very well so it was easy to understand for me even though some was lost but its very interesting to know just how many people 12 million! crossed the fin/russ border..i try to do as much learning as I can now because I missed out when I was at school.now im older I cant get enough haha, please try and send me whatever you can, I understand if your too busy.i really hope you can, take care,x terry.

Kommentointi on suljettu.