Senja Larsen opettaa sinulle mahtavaa viestintää

Keskuskauppakamarin viestintäjohtaja Senja Larsenilta kannattaa kysyä, miten saa 3000 uutta kävijää Facebook-sivulleen viikossa. Larsen osaa opettaa ruotsia niin, että kaikki innostuvat – vaikka ei omien sanojensa mukaan edes osaa ruotsia. Sen sijaan hän hallitsee viestinnän A:sta Å:hon.

WP_20130815_007
Senja on jakanut viestintätietouttaan jo monille. Kuvassa Senja, Keskuskauppakamarin viestintäpäällikkö Patrik Lindfors ja vanhoja sekä uusia harjoittelijoita.

Lentoemännästä viestintäjohtajaksi. Senja Larsen on laskeutunut vähitellen lentokoneesta maan pinnalle, mutta korkealla hän on nytkin: WTC-talon 7. kerroksessa Aleksanterinkadulla, suuressa neuvotteluhuoneessa Keskuskauppakamarin tiloissa.

Larsenilla on yllään kaunis fuksianpunainen mekko ja silmissä utelias tuike. Takana on toistakymmentä vuotta vaativaa viestintää. Niistä suurimman osan Larsen vietti Finnairilla, jonka globaali viestintäyksikkö vei mennessään lentoemännän töiden jälkeen. Finnairilla Larsen sai vastata toimittajien jatkuviin skandaalinhakuisiin uteluihin lentokoneiden tai matkustajien kunnosta, ja nykyään hän painottaakin, että on tärkeää tietää mitä toimittajat haluavat.

”Kaikki yritykset kilpailevat mediahuomiosta, ja haluavat tietenkin saada positiivisia viestejä julkisuuteen. Usein suurta yleisöä kuitenkin kiinnostaa enemmän matkustamohäirikkö kuin vaikkapa onnistuneet yrityskaupat. On oleellista ymmärtää, millaisia juttuja julkisuus himoitsee, jos haluaa saada yritykselleen positiivista näkyvyyttä. Yksi keino on tuottaa esimerkiksi mielenkiintoista tilastotietoa jostakin laajemmalti ihmisiä kiinnostavasta aiheesta”, Larsen sanoo. ”Itsestä puhuminen ei ole kovin kiinnostavaa. Täytyy asettaa oma tekeminen laajempaan yhteyteen ja etsiä asioita, joilla on laaja spontaani kiinnostus.”

Kriisiviestinnässä hän painottaa avainviestien tärkeyttä: kun toimittajat grillaavat kysymyksillään, ei saa lähteä rönsyilemään, sillä silloin alkavat myös möläytykset. Nopeus, avoimuus ja rehellisyys ovat valttia. Hidastelua ja selittelyä pidetään piilotteluna, valheista jää nopeasti kiinni.

Finnairin jälkeen Larsen siirtyi viestintäkonsultiksi. Hän tähdentää, että yritysten tulisi aina miettiä tarkoin, kenen käsiin maineensa laskevat:

”Yksikään viestintälan toimija ei osaa kaikkea. Mainostoimistot, mediatoimistot, digitoimistot ja viestintätoimistot hallitsevat eri asioita. Esimerkiksi hyvien, käytettävyydeltään erinomaisten nettisivujen luominen on täysin oma taiteenalansa. Monet toki sanovat, että hallitsevat kaiken ja laittavat sitten harjoittelijansa asialle jollain mahtavalla Customer Executive -tittelillä”, Larsen harmittelee.

Parin viestintätoimistovuoden jälkeen Larsen oli valmis ottamaan vastaan uuden haasteen: hänet nimitettiin Keskuskauppakamarin uudeksi viestintäjohtajaksi. Ensimmäinen projekti oli koko kauppakamariryhmän viestintäuudistus. Kaikki mietittiin uudelleen: tavoitteet, ilme, prosessit, välineet ja nettisivut.

Uudistus on kerännyt runsaasti kehuja. Kuin varkain Larsen on kohonnut myös Facebook-julkkiseksi, kun hänen leikillä aloittamansa Fröken Senja opettaa sinulle ruotsia -sivu alkoi kerätä viikossa tuhansia seuraajia. Innokkaimmat hän värväsi avustajikseen, eikä viestintätornado jäänyt ammattilaisiltakaan huomaamatta: Larsen valittiin arvostetun viestintäjärjestö ProComin Viestinnän ammattilainen 2013 – finalistiksi.

Nyt Larsenin elämässä on kääntymässä uusi sivu. Hän aikoo pakata laukkunsa syyskuussa ja muuttaa maailmalle.

”Alkuun pidän sapattivuoden, sitten katsotaan minne tie vie”, hän sanoo salaperäisesti.

Ensin piti kuitenkin myydä asunto. Larsen laittoi myynti-ilmoitukseensa kuvan pihallaan olevasta koirankopista ja tekstin, jossa tarjosi ”hienolle koiralle hyvää kotia”. Kollegat Keskuskauppakamarilla virnistelivät, mutta viestinnän ammattilainen tiesi mitä oli tekemässä: Larsenin koti koirankoppeineen myytiin heti ensiesittelyssä.

Noona Bäckgren
Kirjoittaja on elokuun alusta lähtien toiminut harjoittelijana Keskuskauppakamarin viestinnässä

Senjan esityksiä: http://www.slideshare.net/senjalarsen/maailmanvalloitus

http://www.slideshare.net/K3FIN/kauppakamarien-viestintuudistus-16254086