Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautukset lapsille sopimattomille mainoksille

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut seitsemän lausuntoa kokouksessaan 29.10.2014. Kaksi mainosta sai huomautuksen sillä perusteella, että ne olivat lapsille sopimattomia. Muut valitusasiat koskivat muun muassa väitettyä maahanmuuttajien ja ruotsinkielisten syrjintää.  Nämä mainokset eivät olleet hyvän tavan vastaisia.

Yksi henkilö valitti Fazerin Pantteri-mainoksesta. Hänen käsityksensä mukaan mainos vahvistaa ennakkoluuloja maahanmuuttajista loukkaavalla tavalla. Mainoksessa tumma mies flirttailee suomalaisnaiselle lomakohteessa. Neuvoston käsittelyssä mainosta ei todettu etnisen tai kansallisen alkuperän perusteella syrjiväksi eikä siten hyvän tavan vastaiseksi.

Mainoksissa vältettävä alatyylistä kieltä

PRKL-ilmaisu mainoksessa ei ollut hyvän tavan vastaista, vaikka lyhenteellä viitattiin kirosanaan. Mainoksen tarkoituksena oli edistää kotimaisten vihannesten menekkiä. Vaikka neuvosto ei antanut mainostajalle huomautusta, se kuitenkin totesi, että etenkään lapset tavoittavassa mainonnassa ei tulisi käyttää alatyylistä kieltä.

Tom of Finland -postimerkkimainokset

Tom of Finland -postimerkkimainoksia koskevassa valituksessa oltiin huolestuneita siitä, etteivät mainokset sovi lasten silmille. Neuvosto hylkäsi valituksen. Arviointiin vaikuttivat mainosten mediavalinta ja esitystapa. Arvioinnissa otettiin huomioon myös se, että postimerkit oli kuvattu mainoksessa sellaisenaan.

Ruotsi vapaaehtoiseksi

Vapaa kielivalinta ry:n mainoksessa olivat ilmaisut ”Suvaitsevampi Suomi”, ”www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi/rahankerays” ja ”Pakko pois”. Neuvosto totesi, että kampanjan tarkoituksena oli herättää keskustelua ruotsin kielen asemasta Suomessa ja kerätä rahaa tässä tarkoituksessa. Tällainen keskustelu kuuluu perustuslain sananvapaussäännöksen ytimeen. Mainoksen esitys- tai julkaisutavan ei katsottu olevan syrjivä tai muutoin hyvän tavan vastainen.

Mainoksen esittämisyhteydellä merkitystä mainosta arvioitaessa

Neuvosto käsitteli väkivaltaa kuvaavaa mainosta, jota oli esitetty verkkosivuilla tragediauutisen yhteydessä. Mainos mainosti tv:ssä esitettävää toimintasarjaa. Mainos esitettiin sellaisen uutisen yhteydessä, jossa kerrottiin Ukrainassa tapahtuneesta kuolemaan johtaneesta ammuntatapauksesta. Valituksessa mainoksen esitysyhteyttä pidettiin tuomittavana ja loukkaavana. Neuvosto korosti mainostajan ja median yhteiskunnallista vastuuta, mutta katsoi, ettei mainos tässä tapauksessa ollut hyvän tavan vastainen.

Uusimmat lausunnot löytyvät verkkosivuilta: https://kauppakamari.fi/lautakunnat/men/lausunnot/