Kauppakamarien ylisääntelyteesit

Vähemmän mutta parempaa sääntelyä

  • Lainvalmisteluun on saatava konsernijohto sovittamaan yhteen lakihankkeiden eri näkökulmia
    • lakihankkeita tarkasteltava eri näkökulmista, ei vain valmistelevan yksikön tavoitteiden kannalta
    • eri näkökulmat sovitettava yhteen valmisteluvaiheessa
    • lakihankkeiden tarpeellisuus ja oikeasuhtaisuus tulisi harkituksi laajemmin kuin yhden ministeriön näkökulmasta
  • Konsernijohto vetämään ylisääntelyn purkutalkoita
    • ministeriön oma tarkastelu ei tuota tulosta, kun jokainen virkamies, yksikkö ja ministeriö pitää kiinni omista säännöksistään
  • Yritysvaikutusten arvioinnin on saatava suurempi painoarvo jatkossa.
  • Lakihankkeille takuukorjausmekanismi
    • uusien lakien toimivuus ja tarpeellisuus arvioitava uudestaan kahden vuoden kuluttua lain voimaantulosta
    • epäonnistuneet ja tarpeettomat säännökset kumottava
  • Lainvalmistelussa aina arvioitava, onko viranomaissääntely tarpeen vai olisiko itsesääntely sopiva ja riittävä ratkaisu.

Suomen ajettava Suomen etua EU:ssa

0008743r

  • Suomen on luovuttava nykyisestä valtioneuvoston peruslinjasta kannattaa kaikkia Euroopan komission esityksiä automaattisesti
  • Kannanmuodostus tapauskohtaisesti Suomen edun mukaisesti
    • tavoitteeksi teollisuuden ja muiden yritysten toimintaedellytysten turvaaminen Suomessa
    • Suomen edustajien on keskusteltava hankkeista sääntelyn kohteita edustavien tahojen kanssa EU-valmistelun aikana, kuten muissakin maissa on tapana
    • asioita ei saa neuvotella ja sopia vastuuvirkamiehen näkemysten pohjalta antamatta edunvalvojille tietoa vireillä olevista hankkeista
  • Suomea edustavien virkamiesten neuvotteluosaaminen ja -uskallus on varmistettava
  • EU-sääntelyn kansallisessa täytäntöönpanossa ei saa säätää Suomi-lisää
    • Suomalaisten yritysten voitava toimia yhtäläisillä edellytyksillä kilpailijamaiden yritysten kanssa
  • Suomen vaadittava EU-säännösvalmistelun avoimuuden lisäämistä.

Rakentamisen ja kaavoituksen byrokratiaa purettava

  • Rakennusliikkeiden on saatava rakentaa ostajien haluamia asuntoja.
  • Ylettömän yksityiskohtaisista rakentamismääräyksistä luovuttava
    • yksityiskohtaisia asuntojen koko-, julkisivu, esteettömyys-, autopaikka- ja väestönsuojavaatimuksia kevennettävä
  • Kunnat pakotettava kaavoittamaan riittävästi tonttimaata
  • Tyhjillään olevien toimistojen muuttaminen asunnoiksi sallittava
  • Kaavoitus sekä rakennus- ja ympäristölupaprosessit on saatava toimimaan joutuisasti
    • rakennus- ja ympäristölupien käsittelylle on säädettävä maksimiaika.
      • enimmäiskäsittelyaika 3 kk pienille hankkeille ja 9 kk laajoille hankkeille.
    • valitusprosesseja nopeutettava
    • valitusoikeuksia rajattava
    • valitusmaksua perittävä (palautus, jos valitus menestyy)
    • viranomaisten keskinäiset valitukset kiellettävä
    • valituksille säädettävä maksimikäsittelyaika.

Pörssiä ei saa säännellä hengiltä

  • Pörssiyhtiöiden raportointivelvoitteita kevennettävä
    • Suomen vaikutettava siihen, että vireillä oleva osakkeenomistajien oikeuksia koskevan direktiivin muutos on kohtuullinen
      • yrityksen tavanomaista liiketoimintaa ja laajoja raportteja ei saa viedä yhtiökokouksen käsiteltäväksi
  • Raportointidirektiivien soveltamisrajat on yhtenäistettävä. Nykyisellään hajanaiset raportointivaatimukset muodostavat läpipääsemättömän viidakon
  • Pörssiyhtiöiden hallituskokoonpanot kuuluvat osakkeenomistajien päätettäväksi, ei lainsäätäjälle
  • EU:sta peräisin olevaan pörssisääntelyyn ei saa säätää Suomi-lisää ja nykyinen Suomi-lisä on poistettava
    • kvartaaliraportointipakko on poistettava, kun EU:kaan ei sitä vaadi.

Kauppakamarien ylisääntelyteesit: Vähemmän mutta parempaa sääntelyä (pdf)