Direktiivien orjat ja menetetyt mahdollisuudet

On viimeinen viikonloppu ennen joulunpyhiä. Olen mieheni kanssa Stockmannilla katselemassa lahjaideoita. Olemme vasta päässeet vauhtiin, kun kello lähestyy kuutta illalla ja kovaäänisistä ilmoitetaan, että kauppa suljetaan klo 18.00. Mitä? Enkö juuri lukenut lehdestä, että Stockmannilla menee huonosti? Miten ihmeessä kaupan sulkeminen vuoden parhaaseen ostoaikaan tukee yrittäjiä pääsemään plussan puolelle? Kävelemme kiltisti ulko-ovelle. Siinä takkia napittaessa lasken kaupan menetettyjä euroja, jotka nyt jäivät suljettua ovea rynkyttävien turistien taskuihin. Onko nämä ne kuuluisat Hullut Päivät? Olin ymmärtänyt, että ne jäljittelisivät Amerikasta tuttua Black Fridayta.

Lena Hartikainen
Lena Hartikainen Floridan Suomalais-Amerikkalaisesta kauppakamarista

Saavuin Suomeen Amerikasta juuri ns. Black Fridayn (musta perjantai) jälkeisellä viikolla, jolloin vähittäiskauppiaat ja asiakkaat valmistautuvat ostosryntäykseen. Jotkut kauppiaat avaavat ovensa jo puolenyön jälkeen, kun kalkkunat vasta sulavat amerikkalaisten vatsoissa kiitospäivän juhlinnan jäljiltä,  toiset hiukan myöhemmin. Kuitenkin kaikilla yrittäjillä on mielessä se, että myyntiluvut pitäisi saada vuoden loppuun mennessä punaiselta mustan puolelle (siitä nimi musta perjantai). Vuonna 2014, kiitospäivän viikonloppuna kaupoissa kulutettiin $50,9 miljardia, ja n. 133 miljoonaa ihmistä juoksi kaupoissa.

Joulu meni ja lahjat tuli kuin tulikin hankittua.

Menin sitten uudenvuodenaattona Senaatintorille. Ilta yhdeksältä lavalla oli mukava meininki; hyvä orkesteri ja solisti, joita jäimme kuuntelemaan. Meitä oli kourallinen, joista ehkä 50 prosenttia turisteja.  Katselimme muutaman esityksen, joista yksi oli valotanssi. Oli pimeää ja kylmää. Tunnelma oli rauhallinen, mutta kaipasin hiukan enemmän tempoa. Esiintymisten väliin jäi tyhjiä taukoja, jolloin ei tiennyt loppuiko tämä tähän vai tulisiko vielä jatkoa.  Olisin mielelläni ostanut vaikka kupin lämmintä glögiä tai hodarin. Niitä ei ollut tarjolla. Joulunalusviikkojen myyntikojut oli purettu ja tori oli tyhjä myyjistä.

Tallinnassa välipäivinä pyörähtäessäni torilla myytiin villasukkaa, glögiä, paahdettuja pähkinöitä ja muita turistien haluamia tuotteita.  Mietin, miksi ei meillä? Taas laskin menetettyjä mahdollisuuksia.

Lena Hartikainen, FACC, Florida President 

Finnish American Chamber of Commerce Florida