Mainoksista valitettiin ennätysmäärä – ennakkolausunto pelastaisi huomautukselta

Mainonnan eettinen neuvosto vastaanotti 126 valitusta vuonna 2015. Valitusten määrä liki kolminkertaistui edellisvuoteen verrattuna.  

MEN_2015_tilastot

Valituksista annettiin yhteensä 40 lausuntoa, joista noin puolelle annettiin vapauttava lausunto ja puolelle huomautus hyvän tavan vastaisuudesta. Yksi lausunnoista sisälsi sekä huomautuksen että vapauttavan päätöksen: FOX-kanavan V###N puhelinmyyjät -ohjelman televisiomainos sai huomautuksen, mutta ulkomainos vapauttavan päätöksen.

Suurin peruste valituksille oli syrjintä; yli kolmasosa valituksista tehtiin sillä perusteella. Toinen merkittävä peruste valituksille oli sisältö, joka nähtiin lapsille sopimattomaksi.

Noin puolet valituksista koski televisio- ja verkkomainoksia. Valituksista noin viidesosa koski ulkomainoksia. Radio ja lehtimainoksista valitettiin harvemmin, molempien osuus valituksista oli noin 10 prosenttia.

Lausuntoja voivat pyytää sekä yritykset että yksityiset henkilöt. Yrityksille palvelu on maksullinen. Yritys voi pyytää myös ennakkolausuntoa omasta mainoksestaan, kun halutaan varmistaa etukäteen, onko mainos hyvän tavan mukainen. Ennakkolausunnon hinta on 750 euroa Lisätietoja ennakkolausunnoista löydät täältä. .

MEN:n lausuntoja voit lukea täällä.