Suomen kannattaa panostaa Japaniin enemmän

Suomalaiset eivät ole vielä täysin ymmärtäneet maamme vahvaa brändiä Japanissa, kertoo Japanissa toimivan The Finnish Chamber of Commerce in Japanin puheenjohtaja Pekka Laitinen. Hänen mukaansa Suomi on Japanissa tunnettu ja arvostettu, ja yritykset voisivat hyötyä tästä enemmän kuin osaavat kuvitellakaan.

Pekka Laitinen
Suomalaiset pärjäävät keskimäärin hyvin Japanissa, sanoo FCCJ:n puheenjohtaja Pekka Laitinen. Lisätietoja Japanissa toimimisesta saa kauppakamarilta: http://www.fcc.or.jp/

Miltä Japanin talous näyttää, FCCJ:n puheenjohtaja Pekka Laitinen?

Japanin talous näyttää kohtuulliselta – talous kasvoi 1,7 prosenttia ensimmäisen neljänneksen aikana. Viimeisin kausi oli yhteenlaskettuna kaikkien aikojen paras Japanissa, palkat nousevat, firmat ovat erittäin voitollisia ja yliopistosta valmistuneille on runsaasti työpaikkoja tarjolla. Toisaalta haasteita aiheuttavat Kumamoton maanjäristys sekä jenin vahvistuminen tämän vuoden aikana, mikä syö vientiyritysten tuloja.

Vuoden 2020 kesäolympialaiset ovat osaltaan aiheuttaneet ison rakennusbuumin Tokiossa. Erittäin voimakkaasti kasvanut ulkomainen turismi tuo runsaasti mahdollisuuksia: vuonna 2015 Tokiossa kävi yli 20 miljoonaa vierailijaa. Tätä varten tarvitaan paljon uusia hotelleja ja palveluja.

Toisaalta Japani on integroitunut kiinteästi maailman talouteen, joten kaikki esimerkiksi Kiinaan ja energian hintoihin liittyvä epävarmuus heijastuu vääjäämättömästi myös Japaniin.

Miten suomalaiset pärjäävät Japanissa?

Suomalaiset pärjäävät keskimäärin hyvin. Meillä on erinomaisen hieno ja vahva maa-brändi: Suomi on laajasti tunnettu ja arvostettu. Suurin ongelma on, ettemme ole osanneet hyödyntää tätä kunnolla. Saisimme vientiä paljon enemmän, jos olisimme rohkeampia.

Toisaalta juuri tänä vuonna Suomen valtio on alkanut satsata Japaniin enemmän. Tasavallan presidentti Niinistö oli täällä Japanissa vierailulla aiemmin keväällä, ja parhaillaan elinkeinoministeri Rehn on liikkeellä isohkon liikemiesvaltuuskunnan kanssa. Ilahduttavaa on ICT -sektorin aktivoituminen Japanissa – täällähän on nyt toimistot muun muassa Reaktorilla, Enevolla ja Kioskedilla.

Miten kauppakamari voi auttaa suomalaisia tai japanilaisia yrityksiä?

Paikalla oleville yrityksille järjestämme säännöllisesti erilaisia tilaisuuksia, joissa valotetaan sekä Suomea että Japania. 

Viime viikolla pidimme ensi kertaa koemielessä pienen seminaarin Lahden Seudun kehittämiskeskuksen johdolla tulleelle terveyssektorin valtuuskunnalle. Tästä tuli hyvin positiivista palautetta, joten jatkanemme seminaareja. Meillä on myös säännölliset uutiskirjeet kuten myös Facebook-sivu, jonne päivitämme ajankohtaista tietoa. Niitä kannattaa kaikkien kiinnostuneiden seurata.

Kauppakamarin jäseneksi voi liittyä sivuillamme.

Olemme suunnitelleet myös yritysten konsultoimisen aloittamista. Nyt jo meillä on jäseninä useita erittäin kokeneita suomalaisia Japanissa asuvia liikemiehiä, joiden konsulttitoimistojen yhteyteen mielellämme ohjaamme kyselijöitä.

 

Kertoisitko vähän projektista nimeltä Moomin monogatari? Mistä on kyse?

Moomin Monogatari (eli suomeksi Muumien tarina) on uusi Moomin Characters Oy:n lisenssillä toimiva teemapuisto, joka on tarkoitus avata parin vuoden sisällä runsaan tunnin junamatkan päähän Tokion keskustasta Saitaman prefektuuriin Hannon kaupunkiin. Tästä tulee huomattavasti Naantalin puistoa enemmän hi-tech, ja kohderyhmä on iäkkäämpi eli 20–40-vuotiaat lapsineen.

Maksullisen teemapuiston eteen rakennetaan “Metsä”-niminen julkinen alue, jolla esitellään suomalaista designia ja ruokakulttuuria laajasti. Kokonaisuudesta tulee toivottavasti hieno näyteikkuna Suomeen sen lisäksi, että Muumi-fanit voivat myös näin paremmin viettää aikaansa tuttujen hahmojen kanssa.

Terveisesi suomalaisille yrityksille, jotka ovat kiinnostuneita Japanin markkinoista?

Lähtekää rohkeasti liikkeelle ja käyttäkää asiantuntemusta ja kokemusta, jota on tarjolla niin Suomessa kuin Japanissa. Japanin markkinat vaativat pitkäaikaista sitoutumista ja vakavaa panostusta, mutta oikein tarjotuille suomalaisille tuotteille ja palveluille täällä on erinomaisen suotuisa ympäristö.

Yksi kommentti artikkeliin ”Suomen kannattaa panostaa Japaniin enemmän

  1. Japani tarjoaa suomalaisille yrityksille erittäin mielenkiintoisen markkinan, joka on siis maailman kolmanneksi suurin GDP:llä mitattuna. Mikäli tuote on riittävän erottuva muista kilpailijoista niin myös aloilla joissa japanilaiset itse ovat tunnettuja osaamisestaan voi suomalainen yritys ottaa jopa markkinajohtajan aseman, erityisesti sopivasti valituissa niche-bisneksissä . Japaniin tullessa on kuitenkin tärkeää huomioida maan oman yrityskulttuurin erityispiirteet ja japanilaisten kielitaidottomuus mikä on edelleen valitettavan yleistä. Näiden osalta on oleellista löytää sopivia yhteistyökumppaneita joiden avulla lokalisoituminen ja markkinoille tulo menestyksekkäästi onnistuu huomattavasti paremmin. Kuten puheenjohtaja Laitinen artikkelissa toteaa työvoimaa on hyvin saatavilla ja sopivia koulutettuja osaajia löytynee alalle kuin alalle. Lisäksi Japanissa on erittäin hyvää B to B palvelutarjontaa joiden käyttö on etabloituneillekin yrityksille arkipäivää liiketoiminnan tukemiseksi. Aivan yksin ja omin päin polku on helposti hyvin kivikkoinen.

Kommentointi on suljettu.