Vaatefirmat oppivat uusia temppuja – entä sinun alasi?

Haluatko nähdä vaatekaupassa tarjolla myös saman brändin second hand -vaatteita, tietysti halvemmalla hinnalla? Tai hankkia vaatteen erikoismallistosta, jota valmistetaan vain rajallinen määrä? Entä ennakkotilata tuotteen alennuksella? Nämä ovat uusia palveluita joita suomalaiset vaatealan yritykset lanseeraavat lähiaikoina.

2016-06-07-roiihu_huivi-8922

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suomen partiolaisten järjestämällä yli 17 000 osanottajan Roihu-leirillä oli viime kesänä käytössä maailman ensimmäiset kiertotalouden mukaiset partiohuivit, jotka toteutettiin Sitran, Suomen partiolaisten ja Touchpointin yhteistyönä. Huivin päärmeen QR-koodi vie internet-videoon, joka kertoo huivin kiertotaloustarinan.

Kaikille jollain tavalla tuttu vaateala on edelläkävijä kiertotalouspalveluiden kehittämisessä. Kahdeksan perinteistä suomalaista tekstiilialan yritystä on tänä vuonna yhdessä kehittänyt ja kokeillut uusia palveluliiketoimintamalleja, jotka tuodaan nykyisen toiminnan oheen. Muita kiertotalouden liiketoimintamalleja, useilta eri aloilta, esittelee esimerkiksi Sitran kokoama Kiertotalouden kiinnostavimmat -lista. Onko sinun alasi jo edustettuna listalla? Voisiko sinun yrityksesi olla alan edelläkävijä? Onko Suomella esitellä 100 huippuesimerkkiä, kun kiertotalouden kansainvälinen kärki kokoontuu ensi kesäkuussa Suomeen World Circular Economy Forum 2017 –tapahtumaan?

Tuotteiden elinkaarien kehittämiseen kätevä tapa useilla aloilla on panostaa palveluliiketoimintaan, joka johtaa tuotteiden järkevämpään tai jatkuvampaan käyttöön sekä parempaan suunnitteluun. Esimerkiksi tuotteiden tarjoaminen vuokrattaviksi vähentää asiakkaiden tarvetta ostaa tuote omaksi, mahdollistaa tuotteen tasaisemman käytön ja edistää tuotteiden suunnittelua kestäviksi – riippumatta siitä, onko kyse porakoneesta, elokuvasta vai juhlamekosta. Näin käytännössä pystytään vähentämään luonnonvarojen käyttöä. Samalla niistä saadaan lisäarvoa entistä pidempään.

Tekstiilialan kehitysohjelmassa ekologisesti kestävän ja vastuullisen tekstiilituotannon edelläkävijä Globe Hope on luonut ja tuonut myymäläänsä Twice loved Hope –palvelun, jossa materiaaleille tarjotaan jo kolmas elämä: käytetyt Globe Hopen tuotteet voi tuoda uudelleen myyntiin. Muita yrityksiä, jotka ovat lähteneet kehittämään palveluita, ovat Arela, Image Wear, Marimekko, Nanso, Noolan, Reima ja Topper Uniform. Mukana yritysten yhteisessä kehitysohjelmassa on siis ollut niin suuria kuin pienempiäkin yrityksiä, mutta jokaisella on olemassa olevia resursseja, brändit ja kanta-asiakkaita. Ohjelmaa ovat fasilitoineet Suomen Tekstiili ja Muoti ry ja Sitra.

Tavoitteena on ollut kehittää uutta liiketoimintaa, joka sekä edistää kestävää kehitystä ja tuo esiin yrityksen vastuullisuutta, että tuo uutta, katteellista liikevaihtoa yrityksen nykyisen toiminnan lisäksi. Kaupallisuus on tärkeää, jotta toiminta jatkossa rahoittaa itsensä, vaikka yritykset ovatkin olleet mukana myös suurella sydämellä.

Matti Aistrich, Sitra

Sitra julkaisee syksyn kuluessa yhteistyössä Keskuskauppakamarin kanssa neljä artikkelia, jotka esittelevät kiertotalouden eri alueiden tuomia mahdollisuuksia.

Lue kuvan huivin tarina.