Sote ja valinnanvapaus – mitä mahdollisuus valita palveluntuottaja tarkoittaa käytännössä?

Selkokielistä tietoa sote-uudistuksesta on ollut niukasti tarjolla, mikä on johtanut sekä virheellisiin väittämiin että väärinkäsityksiin. Keskuskauppakamari on vastannut tiedonpuutteeseen julkaisemalla koosteen keskeisistä kysymyksistä ja niiden vastauksista hankkeen tämänhetkisiin tietoihin perustuen.

kuvituskuva-sote-01

Sote-uudistus etenee vauhdilla. Maakunta- ja soteuudistuksesta on jo lausuntokierros päättynyt ja joulukuun alussa odotetaan ehdotusta valinnanvapaudesta. Pitkään jatkunut ja poliittisesti hankala valmisteluprosessi on herättänyt huolta ja kritiikkiä varsinkin valinnanvapauteen liittyvissä asioissa. Uudistukseen liittyvät väitteet eivät Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan aina perustu tosiasioihin.

“Hankkeesta selkokielisesti kertominen on jäänyt vähemmälle. Väärinkäsityksiin perustuvia kommentteja on kuultu oppositiolta ja esitetty mediassa. Huolta on kannettu esimerkiksi kermankuorinnasta, pienten yritysten asemasta ja siitä, miten asiakkaat osaavat käyttää valinnanvapauttaan”, sanoo Linnainmaa.

Linnainmaan mukaan on selvää, että sote-uudistus on tarpeellinen, sillä nykyjärjestelmä tuottaa liian vähän terveyttä suhteessa verovaroilla tehtyihin panostuksiin.

“Rahat eivät riitä nykymenolla, eikä järjestelmä ole tasa-arvoinen. Hallituksen ehkä tärkein tehtävä on saada aikaan uusi järjestelmä, joka on taloudellisesti kestävä ja tuottaa tehokkaasti terveyttä ja hyvinvointia”, toteaa Linnainmaa.

Keskuskauppakamari on tiedonpuutteen paikkaamiseksi koonnut kysymyksiä ja vastauksia -julkaisun uudistuksesta tällä hetkellä tiedossa olevien asioiden pohjalta.

“Onnistunut sote-uudistus on kaikkien etu, ja päätöksenteon tulee perustua tosiasioihin eikä mielikuviin. Avoin suhtautuminen muutokseen edistää parhaan mahdollisen järjestelmän aikaansaamista”, sanoo Linnainmaa.

Kysymyksiä ja vastauksia sotesta