Käytännönläheistä johtajaoppia

Erilaisista johtamisoppaista ja alan huippuseminaareista ei ole tänä päivänä pulaa. Rinnekodin toimitusjohtaja Anu Kallio halusi kirjatiedon rinnalle myös henkilökohtaista ohjausta ja käytännön vinkkejä. Niitä hän saanut Keskuskauppakamarin mentoriohjelmasta.

Anu Kallio osallistuu Naisjohtajat esiin! -kampanjaan. Keksin toteuttama kampanja nostaa esiin 365 suomalaista naisjohtajaa eri elämänaloilta. Lisätietoja kampanjasta naisjohtajat.fi/keksi. Kuva Katri Lehtola.

Johtaminen on jatkuvaa uuden oppimista, ja keinoja siihen on monia. Monessa tapauksessa kokeneemman konkarin näkemykset ja käytännön esimerkit voivat tarjota selkeän ja toimivan ratkaisun vielä hetkeä aiemmin mieltä askarruttaneisiin pulmiin.

Ne olivat myös yksi tärkeä motiivi, kun Rinnekodin toimitusjohtajaksi viime syksynä nimitetty Anu Kallio päätti lähteä mukaan Keskuskauppakamarin mentoriohjelmaan. Kalliolla on pitkä ja monipuolinen työkokemus taloushallinnon ja liiketoiminnan johtotehtävissä mm. Helsingin Diakonissalaitoksella, Lindorffilla, Ilmarisessa ja Nokiassa.

”Toimitusjohtajuus nostaa sinut taustalta eturiviin. Samalla tulee paljon uutta vastuuta ja varsinkin viestinnällisiä asioita. On ollut helpottavaa huomata, että monet johtajan työhön liittyvät arkiset haasteet ovat pysyneet aika tavalla samoina sukupolvesta toiseen. Asioita opitaan edelleen tekemisen ja välillä kantapäänkin kautta”, Kallio toteaa.

Avaudu ja opi

Kallio viittaa sukupolvi-vertauksellaan mentoritapaamisiin kokeneen yritysjohtajan ja hallitusammattilaisen Olli Riikkalan kanssa. Niissä on käyty läpi niin henkilökohtaiseen kehittymiseen, toimitusjohtajan rooliin kuin hallitustyöskentelyyn ja strategiaan liittyviä kysymyksiä.

Tapaamisia on noin kuukauden välein eikä niille yleensä sovita etukäteen tarkkaa agendaa. Keskusteluun nostetaan asiat, jotka tuntuvat kulloinkin tärkeiltä ja ajankohtaisilta.

”Parasta näissä tapaamisissa on avoimuus ja toimiva henkilökemia. Meillä riittää juttua. Jokaisen tapaamisen jälkeen löydän itsestäni asioita, joissa minun tulee johtajana kehittyä. Itse en noita puutteita välttämättä edes huomaisi”, Kallio kiittelee.

Samaan hengenvetoon hän tunnustaa, että mentorin edessä on pystyttävä sietämään myös vastakkaiselta tuntuvaa mielipidettä. Samalla näkee oman kokemattomuutensa ja puutteensa, mikä voi olla kohtuullisen tuskallista.

”Toisaalta tässä on koko mentoroinnin idea. Jos ei ole valmis avautumaan ja oppimaan uutta, ei voi myöskään itse kehittyä. Yksinpuhelun sijaan tämä on vuorovaikutusta, jossa molemmat antavat ja myös saavat”, Kallio pohtii.

Lisävoimaa verkostoista

Tämä on myös toimitusjohtajan avainohje niille, jotka miettivät osallistumista seuraaville kierroksille.  Osaavan mentorin ohella koulutuksen plussana ovat verkostot, joiden kautta syntyy ystävyys- ja bisneskontakteja.

”Ohjelman aikana on syntynyt monta hyvää ideaa ja yhteistyökuviota. Samalla puhelimessa ja sähköpostissa on nippu uusia nimiä ja numeroita, joilta voi kysäistä sparrausta tarvittaessa”, Kallio kertoo.

Hän pitää koulutuskokonaisuutta kaiken kaikkiaan onnistuneena ja on tyytyväinen, että päätti lähteä mukaan avoimin mielin.

”Mentorivalinta oli kamarilaisilta täysosuma. Olli Riikkala on erittäin kokenut, tuntee toimialaa sekä osaa kuunnella ja haastaa mentoroitavansa. Lisäksi häneltä on löytynyt moneen pulmaan toimiva esimerkki omalta uralta.”

Lue lisää Keskuskauppakamarin mentorointiohjelmasta: https://naisjohtajat.fi/mentorointiohjelma/

Naisjohtajat esiin! -kampanja on Kuvasuunnittelu- ja agentuuritoimisto Keksin kampanja, joka on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa vuonna 2017 (#suomi100). Tutustu kampanjaan: https://naisjohtajat.fi/keksi/