Helsinki Brand Summit: Tulevaisuuden kuluttaja vaatii brändeiltä yllätyksellisyyttä ja uusia ratkaisuja

Tulevaisuus tuo mukanaan yhä vaativampia kuluttajia, mikä korostaa brändien merkitystä, uskoo Keskuskauppakamarin järjestämässä Helsinki Brand Summit -tilaisuudessa lähes sadalle yritysjohtajalle ja asiantuntijalle puhunut hallitusammattilainen Marina Vahtola. Hän kannustaa suomalaisyrityksiä nostamaan brändistrategian keskeiseksi osaksi liiketoiminnan kehittämistä.

Brändiin ja konseptointiin liittyvät kysymykset ovat Marina Vahtolan mukaan strategisia asioita. Kysymykset ovat vihdoin nousemassa markkinointiosastojen pöydiltä liiketoimintajohtoon ja yhtiöiden hallituksiin.

“Jos yritys haluaa kansainväliseksi brändiksi, sen on erotuttava tavalla tai toisella muista saman alan toimijoista. Vahva konsepti ja asiakaslupaus ovat menestyvän liiketoiminnan edellytys. Uudet digitaaliset kanavat avaavat ovet kansainvälisille markkinoille, mutta sisältö ratkaisee yrityksen menestyksen. Kilpailu kansainvälisessä ympäristössä on vaativaa”, Vahtola muistuttaa.

Konseptoinnissa huomioon otettavia nousevia trendejä ovat Vahtolan mukaan asiakasfokuksen merkitys, asiakaselämykseen panostaminen ja uusien innovaatioiden vahvistuminen.

“Tulevaisuuden kuluttaja on yhä liikkuvampi ja haluaa yllätyksellisyyttä ja uusia ratkaisuja. Konseptien kehittämisen sykli nopeutuu. Uusia palveluinnovaatioita nousee  tuotteiden rinnalle ja uusia liiketoimintamalleja kehitetään nykyisten tueksi. Yritykset hakeutuvat jatkossa myös yhä useammin uusille toimialoille”, Vahtola sanoo.

Vahtola muistuttaa, että kokeilunhaluinen kuluttaja luo uusia mahdollisuuksia myös pienille toimijoille jopa kasvaa kansainväliseksi brändiksi. Samalla suurien brändien on kyettävä uusiutumaan mikäli ne haluavat säilyttää asemansa.

Helsinki Brand Summit -tilaisuuden puheenjohtajana toiminut Keskuskauppakamarin Paula Paloranta huomauttaa, että brändi ei ole työkalu vain yrityksille. Hyvästä brändistä hyötyy maakuva, kaupungit ja kunnat, puolueet sekä yksittäiset henkilöt.

“Onnistuneessa brändissä yhdistyy tuote ja mielikuva. Kun brändi on kohdallaan, se tuottaa omistajalleen rahaa ja valtaa. Vahvasta brändistä halutaan maksaa”, painottaa Paloranta.

Keskuskauppakamarin järjestämä Helsinki Brand Summit 2018 kokosi 7.2.2018 Helsingin Pörssi-talolle noin 90 suomalaisyhtiön ja -järjestön edustajaa. Liiketoimintajohdolle suunnatussa tilaisuudessa kuultiin menestystarinoita eturivin brändeiltä, kuten Googlelta, Terveystalosta ja Vehosta sekä saatiin ohjeita brändien ja konseptien strategiseen hyödyntämiseen ja suojaamiseen.