Jäämerenrata on strateginen investointi tulevaisuuteen

Suomen asema kansainvälisten markkinoiden äärilaidalla voi muuttua arktisen talouden kasvun johdosta, mikä edellyttää toimivia kansainvälisiä liikenneyhteyksiä. Norjan Kirkkoniemen kautta toteutettava Jäämerenrata voisi Keskuskauppakamarin johtajan Timo Vuoren mukaan toteutuessaan parantaa merkittävästi Suomen asemaa nopeasti kehittyvässä maailmantaloudessa sekä sitä tukevissa uusissa tavaravirroissa.

Jäämerenrata voisi Keskuskauppakamarin johtajan Timo Vuoren mukaan toteutuessaan parantaa merkittävästi Suomen asemaa nopeasti kehittyvässä maailmantaloudessa sekä sitä tukevissa uusissa tavaravirroissa.

Maailmantaloudessa arktisten alueiden hyödyntäminen tulee väistämättä kehittymään tulevina vuosina, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC Suomen maajohtaja, Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori. Suomi voi olla tärkeässä asemassa tässä yhteistyössä, kuten aikaisemmat pääministerimme Esko Aho ja Paavo Lipponen äskettäin julkisuudessa korostivat. Parhaillaan Suomen hallitus pohtii asiaa tukevia liikenneratkaisuja mukaan lukien Jäämerenrata.

“Jäämerenradan ohella Suomessa on vihdoin herätty ennakkoluulottomasti selvittämään muitakin kansainvälisen kilpailukyvyn kannalta keskeisiä infrastruktuurihankkeita Tallinnan tunnelista Aasian kaapeleihin. Kansainvälisessa kaupassa pärjäämisen kannalta näitä ei pidä nähdä kilpailevina hankkeina, vaan jopa toisiaan täydentävinä”, muistuttaa Vuori.

Jokainen hanke on Vuoren mukaan arvioitava kunkin hankkeen omien meriittien perusteella ja toteuttamiskelpoisia vaihtoehtoja pitää uskaltaa viedä eteenpäin. Niiden merkitystä ei pidä nähdä vain yksittäisinä liikennehankkeina, vaan laajasti osana koko Euroopan ja Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn kehitystä sekä pärjäämistä kaupan tavaravirtojen muutoksissa.

“Euroopan komissiota myöten on alettu ymmärtää arktisen yhteistyön ja Euroopan pohjoisen ulottuvuuden käytännön mahdollisuudet. Mutta samalla on havaittu alueen infrastruktuurien jälkeenjääneisyys. Nyt olisi syytä ryhtyä toimenpiteisiin asian korjaamiseksi”, toteaa Vuori.

Uudet infrahankkeita arvioitava Suomen kokonaishyödyn kannalta

Jäämerenrata voidaan Vuoren mukaan nähdä Euroopan unionin ja Suomen strategisena investointina tulevaisuuteen, joka avaa uusia kasvun mahdollisuuksia. On tärkeätä, että Suomen hallitus arvioi Jäämerenradan mahdollisuudet riittävän laaja-alaisesti osana maailmantalouden muutosta sekä Euroopan ja Suomen kilpailukyvyn vahvistamista. “Tämän päivän tietojen valossa Norjan Kirkkoniemen kautta toteuttava hanke vaikuttaa kokonaishyötyjen kannalta toteuttamiskelpoisimmalta vaihtoehdolta Suomen kannalta”, toteaa Vuori.

“Sujuvat yhteydet arktisten alueiden luomaan uuteen liiketoimintaan ovat mahdollisuus vahvistaa koko Suomen kilpailukykyä”, toteaa Keskuskauppakamarin elinkeinopolitiikasta vastaava johtaja Johanna Sipola.

Keskuskauppakamarin ja kauppakamarien asiantuntijat osallistuvat Arktisen talousneuvoston työhön ja sen kansalliseen seurantaan. Tässä yhteydessä Keskuskauppakamarin asiantuntijat johtaja Johanna Sipola ja johtaja Timo Vuori ovat laatineet asiantuntijanäkemyksen tilanteesta. Näkemys on toimitettu 27.2.2018 liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille.