Florida – menestyvää businestä ja hiekkarantoja

Florida on kuuluisa vahvoista teollisista aloista ja liiketoimintamahdollisuuksista, joiden pitäisi kääntää kenen tahansa pään, vaikka ne jäävätkin usein hiekkarantoja, golfkenttien ja palmupuiden varjoon. Lisäksi työvoima on hyvin koulutettua, ja työntekijät ovat motivoituneita.

Floridassa ei ole henkilökohtaista tuloveroa, joten floridalaisilta jää yhdysvaltalaisittain eniten rahaa kuluttamiseen, kun osavaltion ja paikallisverot on vähennetty tuloista.  Liiketoiminnan menettelytavat ovat edistyksellisiä ja kannustavia.  Yhteistyökumppanit ovat innovatiivisia. Yritysilmapiiri on positiivinen.  Florida äänestettiin toiseksi parhaaksi osavaltioksi, kun tarkasteltiin yritysten liiketoimintaympäristöä CEO Magazinen mukaan.

10 hyvää syytä toimia Floridassa:
Vahvat ja kasvavat klusterit
Nopeasti kasvava talous
Yrittämiseen myönteisesti suhtautuvat paikalliset viranomaiset
Hyvät yhteydet kansainvälisiin asiakkuuksiin (Etelä- ja Väli-Amerikka)
Motivoitunut työvoima
Energinen taloussektori
Korkeatasoinen koulutus ja hyvä yhteistyö yliopistojen kanssa
Yrittäjälle suotuisa toimintaympäristö ja
Monipuoliset harrastusmahdollisuudet.

Floridassa verottaja on armollinen verrattuna muihin osavaltioihin
Yritysverot: 5,5 %, myyntivero 6 %, osavaltion tulovero 0 %

EI kommandiittiyhtiön tuloveroa (limited partnerships)EI niin sanottua S-corporations tuloveroa
EI yhtiön ‘franchise’-veroa osakekannasta
EI kiinteistöveroa yrityksen inventaarioista
EI kiinteistöveroa transit-tuotteista aina 180 päivään asti
EI myyntiveroa floridalaisista vientiin menevistä tuotteista eikä
EI myyntiveroa raaka-aineiden ostosta, jotka käytetään lopputuotteen jälleenmyyntiä varten.

Florida on paljon muutakin kuin auringonpaistetta, vaikka siitäkin on riittävästi.

Pääklusterit ovat rakentuneet lähinnä viennin ja palveluiden ympärille:

Maatalous
Ilmailu/Avaruusteollisuus ja tekniikka
Kaupalliset ja rahoitustoiminnot
Suuryritysten pääkonttorit
Luovat alat
Urheilu: esteratsastus, polo ja golf
Vihreä energia
Terveydenhuolto
Life Science ja
Meriteollisuus.

Yrityksen on vastattava kolmeen kriittiseen kysymykseen, ennen kuin se päättää lähteä ulkomaille. Nämä kohdat vaativat, että kotityöt tehdään hyvin ja että päätös lähdöstä tehdään kotimaassa.

Löydä sopivat paikalliset yhteistyökumppanit 
Tämä on yksi ratkaisevimmista askelista onnistuneeseen avaukseen ulkomailla.

Laaduntarkkailu ja laatukäsitteen ymmärtäminen 
Laatua on erittäin vaikea tarkkailla kaukaa, ja laatukäsitteet saattavat vaihdella kulttuureittain.

Hanki ja ylläpidä kustannusetu 
Sysäyksen kansainvälisen liiketoiminnan aloittaminen uudessa maassa antavat markkinoiden kasvu ja saavutettavat kustannusedut. Kohdemaan kasvu vaikuttaa suoraan markkinoiden kokoon ja kustannussäästöihin. On tärkeää osata analysoida nykyinen markkinatilanne ja oppia arvioimaan tuleva kehitys niillä teollisuuden tai palveluiden aloilla, joilla yritys haluaa aktiivisesti toimia.

Florida pähkinänkuoressa

19,9 miljoonaa asukasta
Väestönkasvu lähes kaksinkertainen kansalliseen väestönkasvuun verrattuna kahden viime vuoden aikana
vuosittain 86,5 miljoonaa kävijää, jotka vuonna 2011 kuluttivat $67,2 miljardia dollaria
USA:n neljänneksi suurimmat kuluttajamarkkinat bkt:llä mitattuina
Neljänneksi korkein henkilökohtainen tulotaso
Työttömyysaste 6 % lokakuussa 2014
Suurin osa Floridan USD170,3 miljardin tuloista saadaan taloudesta, vakuutuksista ja kiinteistöaloilta
40 % USA:n viennistä latinalaiseen Amerikkaan kulkeutuu Floridan kautta
Florida on suurin korkean teknologian tuotteiden viejä. Suurimmat vientimarkkinat olivat Brasilia (USD2.1miljardia), Venezuela (USD1.8miljardia), Paraguay (USD1.1 miljardia)
Etelä-Florida on erittäin aktiivinen suomensukuinen väestö. Joidenkin arvioiden mukaan alueella on noin 20 000 suomalaista. Talvikuukausina väestön määrä kasvaa, sillä niin sanotut “lumilinnut” palaavat pohjoisista osavaltioista, Kanadasta ja Suomesta.

Suomalaiset yritykset Floridassa

Floridassa suurin osa suurimmista suomalaisista yrityksistä toimii laivateollisuuteen liittyvillä aloilla kuten Kone, Wärtsilä ja Almaco.  Floridassa on useita suomalaisten perustamia pk-yrityksiä, joista useimmat toimivat palvelualoilla. Viime vuosina erityisesti IT-, logistiikka- ja kiinteistöalat ovat tuoneet kasvua.

Florida tarjoaa lukemattomia liiketoimintamahdollisuuksia ja resursseja, joista yrittäjillä on valitettavan vähän tietoa.  New York ja Kalifornia ovat alueina ja liiketoimintapaikkoina Floridaan tunnetuimpia.  Floridassa on useita vahvoja teollisuuden aloja, joilla on monia yhtymäkohtia suomalaiseen teollisuuteen ja osaamiseen. Florida ei siis ole pelkästään perinteisesti nähty eläkeläisten paratiisi.

Konsulttina omassa työssäni olen auttanut monia suomalaisia yrityksiä aloittamaan yritystoimintansa USA:ssa ja välttämään turhat ongelmat, jotka saattavat hidastaa toiminnan aloittamista ja aiheuttaa yritykselle ylimääräisiä kustannuksia. Avaan jatkossakin ovia uusille suomalaisille tulokkaille tai jo USA:ssa toimiville yrityksille.

Finnish-American Chamber of Commerce  on toinen kotini, jossa suomalaiset ja amerikkalaiset yritykset verkottuvat ja oppivat tuntemaan toinen toistensa liiketoimintamahdollisuuksia ja kulttuureita.

Lena close up

Lena Hartikainen, President
Finnish-American Chamber of Commerce
523 Lake Avenue
Lake Worth, FL 33460
Email:info@facc-fl.com
Twitter: @FACCFlorida
Phone: +1 (561) 582-2335