Ulkomaankaupan asiakirjat

ASIAKIRJAT ULKOMAANKAUPPAAN

Europan unionin yleinen alkuperätodistus ja ATA carnet -tulliasiakirja
Kauppakamarit myöntävät ulkomaankaupan asiakirjoja, kuten Euroopan unionin yleisiä alkuperätodistuksia ja ATA carnet-tulliasiakirjoja. Alkuperätodistus haetaan sähköisesti www.e-Vientiasiakirjat.fi  -palvelun kautta tai perinteiseen tapaan (word) lomakepohjalla (DOC, 34 Kt) (English version here). Silloin täytetyt lomakkeet toimitetaan kauppakamariin vahvistettaviksi. Tutustu tästä Euroopan unionin yleisen alkuperätodistuksen sääntöihin. English version of Rules of non-preferential Certificate of Origin of the European Union

Vientiasiakirjojen lunastusmaksut. English version of trade document price list.

ATA carnet-tulliasiakirja haetaan www.atacarnet.fi -sivuston kautta.

Suomalaiset kauppakamarit ottavat Euroopan unionin yleisen alkuperälomakkeen käyttöön vähitellen 1.9.2017 alkaen. Euroopan unionin ja Euroopan yhteisön yleistä alkuperälomaketta voidaan käyttää rinnastusten 1.5.2019 asti, mutta siirtymistä Euroopan unionin yleisen alkuperälomakkeen käyttöön suositellaan 1.9.2017 alkaen. Useat Euroopan maat käyttävät jo nyt Euroopan unionin yleistä alkuperälomaketta.

Asiakirjojen vahvistaminen
Useimmiten ulkomaiset tahot voivat pyytää yritystä vahvistamaan tietyn asiakirjan kauppakamarissa. Yleensä pyyntö liittyy ulkomaankaupan rutiineihin. Yleisimpiä kauppakamarissa vahvistettavia ulkomaankaupan asiakirjoja ovat kauppalaskut, pakkausluettelot, hinnastot ja erilaiset todistukset.

Vahvistaessaan asiakirjan kauppakamari vakuuttaa, että asiakirjasta ilmenevät seikat ovat todenmukaisia. Asiakirjoissa esiintyvistä tiedoista on kauppakamarin harkinnan mukaan esitettävä sellaiset selvitykset, että kauppakamari voi vakuuttua tietojen oikeellisuudesta.

Usein asiakirjoja joudutaan toimittamaan ulkomaille ”virallisesti oikeaksi todistettuna”. Yksityisen asiakirjan kohdalla allekirjoituksen todistaa Suomessa oikeaksi julkinen notaari maistraatissa.

Asiakirjojen vahvistusta haetaan www.e-vientiasiakirjat.fi -palvelun kautta. Muissa tapauksissa on hyvä olla yhteydessä kauppakamariin. Kauppakamarien yhteystiedot ovat saatavilla osoitteessa: https://kauppakamari.fi/k2/kauppakamarit/etsi-oma-kauppakamarisi/

Hakija rekisteröityy e-Vientiasiakirjat -palvelun käyttäjäksi ja saa tunnukset käyttöönsä. Rekisteröitymistä varten hakijan on täytettävä valtuutusasiakirja. Valtuutusasiakirja liitetään hakemukseen palveluun rekisteröidyttäessä.

Vahvistettava asiakirja lähetetään palvelun kautta valittuun kauppakamariin, missä se vahvistetaan ja leimataan sähköisesti. Kauppakamarissa vahvistuksen tekee henkilö, jolla on siihen tarvittava valtuutus. Vahvistuksen jälkeen hakija voi tulostaa asiakirjan.

Asiakirjojen leimaaminen kauppakamarissa
Mikäli ei ole mahdollista käyttää sähköistä e-Vientiasiakirjat -palvelua, voidaan asiakirjat leimata kauppakamarin toimistossa. Kauppalaskun luotettavuuden takaamiseksi tulee kauppalaskun siinä kappaleessa, joka jätetään kauppakamariin arkistoitavaksi, olla myyjän sitova allekirjoitus. Myös muista vahvistettavista asiakirjoista täytyy jäädä allekirjoitettu kopio kauppakamariin.