MEN 15/2018: Syrjintä, naista halventava esitystapa

18Lausunto:    MEN 15/2018
Markkinoja:  Viihdeasema Oy (Ravintola 10Kerho)
Media:           Verkko (Facebook, Instagram)
Päätös:         Huomautus

SYRJINTÄ, NAISTA HALVENTAVA ESITYSTAPA

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Ravintolan mainoskuvassa oli ainoastaan naisen takamus. Esitystapa oli naisia halventava ja siksi hyvän tavan vastainen.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä ravintolan mainoksesta, jossa on kuva naisen takamuksesta. Lausunnon pyytäjän käsityksen mukaan mainos on seksistinen.

Mainos

Mainos on julkaistu ravintolan Facebook- ja Instagram-tileillä. Mainoskuvassa on naisen takamus. Naisella on pienet alushousut jalassaan. Mainoksessa on teksti: VÄLIPÄIVÄN TIETOVISA Tänään 20. 30. PikkuLAUANTAIN BILEILTA 23.00 – 04.00 DJ HÄRSKI. Lisäksi kommenttikentässä on teksti: VäliPäivää Kinkut ja kankut on sulateltu joten aika nyt on Visailun!! Heikin ”helpot” starttaa klo 20.30 Visailun jälkeen siirrytään DJ Härskin Pikkulauantain partyihin ja niillä mennään -04 saakka!!

Mainostajan vastaus                     

Ravintolassa oli twerkkausnäytös ja kuvan takapuoli oli osa mainosta kyseiseen iltaan.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Sovellettavat säännöt

Kansainvälisen kauppakamarin markkinoinnin perussääntöjen (ICC:n säännöt) 4 artiklan mukaan markkinoinnissa ei saa sallia syrjintää, joka perustuu esimerkiksi sukupuoleen.

Mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden 1 kohdan mukaan mainos on hyvän markkinointitavan vastainen,

a) jos naista tai miestä käytetään katseenvangitsijana tai seksiobjektina ja sukupuolta käytetään alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla,

b) naista tai miestä käytetään seksiobjektina tai asiattomasti katseenvangitsijana eikä sillä ole mainostettavan tuotteen tai palvelun kanssa mitään tekemistä tai

c) mainoksessa on seksuaalisia vihjailuja tahi lupauksia, joilla ei ole mainostettavan tuotteen kanssa mitään tekemistä.

Neuvoston periaatteiden 3 kohdan mukaan mainos ei ole hyvän markkinointitavan vastainen vain sen vuoksi, että siinä esiintyy vähäpukeisia tai alastomia ihmisiä, jos heitä ei ole kuvattu alentavalla, väheksyvällä tai halventavalla tavalla.

Asian arviointi

Mainostekstin mukaan ravintolassa on ollut tietovisailta ja mainoskuvassa on ainoastaan naisen takamus. Tällaisen esittämistavan voidaan katsoa olevan naista halventava.

Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainos on ICC:n sääntöjen 4 artiklan ja mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden 1 kohdan vastainen. Siksi mainos on hyvän tavan vastainen.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet professori Pekka Aula, Partner Sirpa Juutinen, vastaava päätoimittaja Ville Pohjonen ja Chief Compliance Officer Raija Tuokko.

Päivi Romanov
puheenjohtaja

Paula Paloranta
sihteeri