MEN 8/2013: Kansanmurhaan viittaava asustemainos

Lausunto:    MEN 8/2013                                           25.10.2013
Mainostaja: Varusteleka Oy
Media:          Internet
Päätös:        Huomautus

 

KANSANMURHAAN VIITTAAVA ASUSTEMAINOS

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Varusteleka Oy:n verkkosivujen barettimainoksesta. Lausunnon pyytäjän mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, koska barettia mainostetaan kansanmurhalla.

Mainos       

Varusteleka.fi -sivuston mainoksessa on kuva kahdesta sotilasasuun pukeutuneesta barettipäisestä miehestä sekä seuraava teksti:

”JNA kansanmurhabaretti, uudenveroinen. 7,99 €.
Kansanmurhatessa tulee näyttää ammattimaiselta. Tämä saavutetaan mm. käyttämällä barettia. Tämmöisiä on näkynyt Balkanin rähinöissä ties keiden kaikkien roistojen käytössä niin paljon että vatsaa vääntäisi vähemmästäkin. Uudenveroisia.

Perinteinen balkanilainen ”joka säällä baretti päässä” -sotimis/murhaamisdoktriini tarkoittaa sitä, että tämäkin lätty on miellyttävän oliivinvihreä nimenomaan siitä syystä, että vaanivaa, särmästi pukeutunutta kansanmurhaajaa on hankalampi havaita ennen kuin on liian myöhäistä. Se on hirvittävää, älkääkä meitä siitä syyttäkö.

Koot mielenkiintoisen 1-2-3 -systeemin mukaan. Perässä senttikoot. Huomionarvoista näissä on se, että kokoa pystyy kiristämään sidontanauhoilla noin sentin-pari.

Suurin osa valmistettu Serbiassa. Osa tosin 2000-luvulla, mutta miksi lopettaa valmistus, kun salettiin tulee joskus vielä tarvetta, naapurussuhteiden muuttuessa melkein yhtä vikkelään ja salakavalasti kuin Suomen lainsäädäntö nykyään.

Kuvan kokardia ei tule mukana.
Kopioitiin toi tuotekuva törkeästi, kopiosuojasta vittuakaan välittäen serbeiltä tästä videosta. Kyllä, se on sama baretti. Tarttuva biisi, tulee ihan vöyrin marssi mieleen!”

Mainoksessa on linkki youtube.com -sivuston videoon, joka on nimeltään “Serbia Strong translation (God is a Serb)”.

Mainostajan lausuma                

Mainostajan mukaan baretin tuotekuvauksen loppupuolella on linkki videoon, jossa esiintyy ikoninen haitarinsoittaja päässään mainostettavan kaltainen baretti. Video on tunnettu nettivitsi ja meemi, ja videossa nimenomaan kyseinen barettipäinen mies on monenlaisen vekkulin huomion kohteena. Tuotteen päätuotekuvauksena toimii kuvakaappaus kyseisestä videosta.

Mainostaja katsoo, ettei tuotekuvauksessa ole mitään vikaa ja tuotteen käyttöhistoriasta kertominen mustan huumorin keinoin on hyvin tervettä. Mainostajan verkkosivut tunnetaan erilaisesta otteestaan eikä kenenkään ole pakko mennä niitä lukemaan.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 1 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudenmukaista. Markkinoinnissa on otettava huomioon yhteiskunnallinen ja ammatillinen vastuu asianmukaisella tavalla. Markkinoinnin perussääntöjen 2 artikla edellyttää, että markkinointi ei saa sisältää sellaista ilmaisua, ääntä tai kuvaa, jonka voidaan katsoa olevan hyvän tavan vastainen kyseisessä maassa tai kulttuurissa. Perussääntöjen 4 artiklan mukaan markkinoinnissa on kunnioitettava ihmisarvoa. Markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa, vastoinkäymisiä tai kärsimystä. Markkinoinnissa ei saa yllyttää väkivaltaan, laittomaan tai muutoin yhteiskunnan vastaiseen käyttäytymiseen eikä markkinoinnissa tule myöskään sallia tällaista käyttäytymistä.

Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että barettia on mainostettu mainostajan omilla verkkosivuilla siten, että mainonnan keskiössä ovat viittaukset kansanmurhaan. Mainos viittaa suoraan Balkanin alueen etnisiin puhdistuksiin, jotka ovat rikos ihmisyyttä vastaan. Tällainen kansanmurhaa viittauksin hyödyntävä mainonta ei ole hyvän tavan mukaista.

Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että mainos on ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1, 2 ja 4 artiklan vastainen. Mainos on siten hyvän tavan vastainen.

Asian käsittelyyn ovat ottaneet osaa mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja, OTK Tarja Heinilä-Hannikainen, johtaja Sirpa Juutinen, toimitusjohtaja Rainer Lindqvist, päätoimittaja Tapani Ruokanen ja yhteiskuntasuhdejohtaja Petra Wikström.

Tarja Heinilä-Hannikainen                                       Riina Hero
puheenjohtaja                                                         sihteeri