Ansiomerkkilautakunnalle uusi sihteeri

Tarja Nuutinen ja Anne-Mari Sillanpää seisovat vierekkäin ja katsovat kameraan. Nuutisella on läksiäisissä saatu kukkakimppu.
Tarja Nuutinen jäi eläkkeelle, Anne-Mari Sillanpää jatkaa ansiomerkkilautakunnan sihteerinä. Kuva: Elmo Eklund

Pitkäaikainen Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunnan sihteeri Tarja Nuutinen on jäänyt eläkkeelle syksyllä 2022. Ansiomerkkilautakunnan sihteeriksi on siirtynyt toimistopäällikkö Anne-Mari Sillanpää.

Osastopäällikkö Tarja Nuutinen aloitti Keskuskauppakamarissa vuodesta 1982 ja toimi ansiomerkkilautakunnan sihteerinä vuodesta 1999. Nuutinen jäi eläkkeelle 40-vuotisen uran jälkeen ja muistelee lämmöllä ansiomerkkilautakunnassa työskentelyä.

”Minuun teki vaikutuksen lautakunnan jäsenten sitoutuneisuus lautakuntatyöhön. He olivat aidosti paneutuneita lautakunnan asioihin ja kävivät paljon keskustelua lautakunnan asioista, esimerkiksi kun käsittelimme jonkin erityistunnustuksen myöntämistä. Oli hienoa saada olla mukana lautakunnan työssä”, kertoo Nuutinen.

Toimistopäällikkö Anne-Mari Sillanpää on ehtinyt työskennellyt ansiomerkkitehtävissä jo muutaman vuoden Nuutisen rinnalla ja aloitti ansiomerkkilautakunnan sihteerinä keväällä 2022. Nuutisen jäädessä eläkkeelle Sillanpää siirtyi kokoaikaisesti ansiomerkkitehtäviin.

”Työskentely ansiomerkkien parissa on erittäin antoisaa, mielenkiintoista ja monipuolista. Ansiomerkkitoiminnassa on kyseessä palkitseminen ja kiitos työntekijöille sitoutumisesta sekä hyvistä työsuorituksista. On hienoa saada tutustua tarinoihin työntekijöiden hienoista työurista”, kertoo Sillanpää työstä.

Ansiomerkkilautakunnan sihteerin työhön kuuluu ansiomerkkihakemusten käsittely sekä asiakaspalvelu. Ansiomerkkilautakunta päättää Keskuskauppakamarin ansiomerkkien myöntämisestä. Lautakunnan jäsenet edustavat elinkeinoelämän eri aloja.

Keskuskauppakamarin ansiomerkki on lainsäädäntöön perustuva virallinen tunnustus koko maan elinkeinoelämältä. Ansiomerkit jakautuvat vuosimerkkeihin, erikoismerkkeihin ja kauppakamarien omiin tunnustuksiin.