Mainonnan eettinen neuvosto

etsi lausuntoa
Etsi mainonnan eettisen neuvoston antamia lausuntoja.

pyydä lausuntoa
Pyydä neuvostolta lausuntoa markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta.

pyydä ennakkolausuntoa
Haluatko varmistaa, että suunnittelemasi markkinointi on hyvän tavan mukaista?
Mainonnan eettinen neuvosto
Mainonnan eettinen neuvosto
Mainonnan eettisen neuvoston tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt. Kaupallisella markkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, jonka tarkoituksena on kulutushyödykkeen myynninedistäminen.
Neuvosto soveltaa Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjä ja sen omia hyvää markkinointitapaa koskevia periaatteita.
Yritys voi pyytää neuvostolta ennakkolausuntoa suunnitteilla olevan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuudesta. Ennakkolausuntopyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti.
Voit pyytää neuvostolta lausuntoa markkinoinnista, joka on käsityksesi mukaan hyvän tavan vastaista. Lausuntopyyntö on perusteltava ja sen voi tehdä sähköisellä lomakkeella. Yksityishenkilön tekemä lausuntopyyntö on maksuton. Vaikuttajan pyytämä lausuntopyyntö on maksullinen.
Neuvoston toimivaltaan ei kuulu esimerkiksi seuraavien asioiden arviointi:
- markkinoinnin harhaanjohtavuus
- markkinoinnin totuudenvastaisuus
- markkinoinnin hyvän maun vastaisuus
- poliittisen tai uskonnollisen mainonnan sisältö
- tuotesijoittelu

Mainonnan eettinen neuvosto 20 vuotta
Markkinointijuridiikan keskeiset asiantuntijat kirjoittavat ajankohtaisista mainontaan ja muuhun markkinointiin liittyvistä teemoista käytännönläheisesti Paula Palorannan toimittamassa mainonnan eettisen neuvoston juhlajulkaisussa.
Kirja koostuu seuraavista ajankohtaisista artikkeleista:
- Päivi Romanov: Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus markkinoinnissa
- Kari Hoppu: Finanssipalvelujen ja -tuotteiden markkinointi
- Marja-Leena Mansala: Rakennus ja markkinointi
- Pentti Mäkinen: Mainonnan eettisen neuvoston perustaminen
- Paula Paloranta: Kannanottoja markkinoinnista Instagram-alustalla
- Pertti Virtanen: Aggressiivinen markkinointi
- Nea Welling: Alaikäisille markkinointi
Kirjan jäsenetuhinta on 82,00 € ja normaalihinta 109,00 €. Hintoihin lisätään arvonlisävero 10 %.
Vastaava asiantuntija

Paula Paloranta
pääsihteeri
paula.paloranta@chamber.fi
+358 50 548 0236