Biofarm Oy:llä viihdytään pitkään – Työntekijöitä palkittiin ansiomerkeillä yrityksen 30-vuotisjuhlissa

Karkkilassa toimiva eläintenrehuihin erikoistunut Biofarm Oy palkitsi pitkäaikaisia työntekijöitään Keskuskauppakamarin ansiomerkeillä yrityksen 30-vuotisjuhlissa. Yksi ansiomerkin saajista oli yrityksen toimitusjohtaja Mikko Koivu, jolta idea ansiomerkeistä sai alkunsa.

Biofarm Oy järjesti 30-vuotisjuhlan Hämeenlinnan Vanajanlinnassa. Kauniina kesäpäivänä linnan takapihalle pystytetyssä juhlateltassa ansiomerkin sai rintaansa 17 työntekijää. Kuva: Biofarm Oy

”Henkilökunnan muistamisena se lähti liikkeelle”, Koivu kertoo. ”Jaoimme ansiomerkit kaikille yli kymmenen vuotta firman palveluksessa olleille.” Idean hän nappasi sisaryhtiön juhlista, jossa jaettiin ansiomerkkejä. ”Mietin, että noin täytyy tehdä joskus meilläkin.”

Koivun mukaan väki viihtyy Biofarmilla pitkään ja se näkyi myös elokuussa Hämeenlinnan Vanajanlinnassa järjestetyssä juhlassa. Kauniina kesäpäivänä linnan takapihalle pystytetyssä juhlateltassa ansiomerkin sai rintaansa kokonaiset 17 firman konkaria.

”Mietin, että noin täytyy tehdä joskus meilläkin.”

Yritys pyrkii muutenkin järjestämään työntekijöilleen yhteisiä tilaisuuksia, ja yhdessä on oltu niin pikkujouluissa kuin pienissä reissuissakin. Viime kesänä he järjestivät yhteisen lounaan yrityksen pihalla, ja eräs työntekijä toi mukanaan hevosen. ”Minäkin pääsin silloin ensimmäistä kertaa hevosen selkään”, Koivu naurahtaa. ”Se oli kivaa mutta aika pelottavaa touhua.” Hevonen sopii teemaan, koska kyseinen eläin on Biofarmille tärkeä asiakas.

Eläinten hyvinvointia ravintolisillä

Biofarm on vuonna 1988 perustettu suomalaisyritys, jonka erikoisalaa ovat erikoisrehut eli arkikielellä erilaiset eläinten ravintolisät. Joillekin saattaa tulla yllätyksenä, että eläimetkin tarvitsevat ravintolisiä. Koivu toteaa, että näin kuitenkin on. Ravintolisillä voi löytyä apu esimerkiksi lemmikin iho-ongelmiin.

Yritys sekä valmistaa, maahantuo että valmistuttaa eläinten hyvinvointia parantavia tuotteita – erikoisrehuja, täysrehuja, hoitotuotteita ja lääkkeitä. Yrityksen valttikortteina Koivu mainitsee pysyvyyden, pitkäjänteisyyden sekä suomalaisuuden. Pieni yritys on myös ketterä liikkeissään verrattuna kansainvälisiin jätteihin.

”Yritämme painottaa sitä, että olemme kotimainen valmistaja. Meillä ei ole hirveän monta kilpailijaa, jotka tekevät tuotteita Suomessa. Olemme monessa mielessä uniikki firma”, Koivu sanoo. ”Meillä on tuotteita laidasta laitaan. Jos meiltä ei löydy, niin ei todennäköisesti löydy markkinoiltakaan.”

24:n työntekijän yrityksellä on noin 10 miljoonan euron liikevaihto ja se on toiminut tähän mennessä enimmäkseen Suomessa, mutta suunta on maailmalle. Yritys oli tänä vuonna ensimmäistä kertaa vientimessuilla Saksassa, ja tiedossa on visiitti Englantiin vielä tämän vuoden puolella.

Työntekijöiden määrä on kasvanut tasaiseen tahtiin. Kuitenkin viimeiset kymmenen vuotta yritys on toiminut suunnilleen samoilla työntekijöillä, ja ansiomerkit olivat pitkän työuran tehneille mukava yllätys. ”Varsinkin vanhempi väki oli otettuja, kun tällä tavalla huomioitiin.”

Biofarm Oy:n toimitusjohtajalla Mikko Koivulla on takana jo 24 vuotta yrityksessä. Kuva: Biofarm Oy

Lemmikkien asialla

Koivu palkittiin Keskuskauppakamarin hopeisella ansiomerkillä 20 vuoden työskentelystä Biofarmilla. Vuosia yrityksessä on tosin kertynyt jo 24, aina vuodesta 1994, kun hän päätyi isänsä pyynnöstä apukädeksi projektiin ja jäi niille sijoilleen.

”Isäni on ollut mukana firman perustamisajoista asti. Palasin kotiin Amerikasta opiskelemasta, ja siinä vaiheessa ei ollut paljon töitä tarjolla. Isä kysyi sitten, että tuletko jeesimään, ja totesin, että voinhan minä tulla.”

”Kun hoitaa myös käytännön asioita, pysyy hyvin tilanteen tasalla.”

Markkinointia opiskellut Koivu on päässyt vuosien varrella hyödyntämään osaamistaan, mutta myös oppimaan, etteivät opiskeluaikoina opitut asiat aina vastaa todellisuutta. Kompromissit ja rajalliset markkinointibudjetit ovat tulleet hänelle tutuksi.

Yrityksen kehitys on ollut tasaisen varmaa. ”Liikevaihto on kehittynyt tasaisesti – emme ole tehneet hirveitä harppauksia. Pikkuhiljaa asioita on tehty fiksummin ja paremmin, ja koko ajan on tullut vastaan kehitettäviä asioita.”

Oman työn suola löytyy yrityksen lemmikkieläinpuolelta, jota Koivu on ollut tiivisti tekemässä uransa alusta asti. Työnimike vaihtui vuonna 2008 toimitusjohtajaksi, mutta työtehtäviin kuuluu monia samoja asioita kuin ennenkin.

”Teen edelleen markkinointia ja jonkin verran myyntityötä. Kun hoitaa myös käytännön asioita, pysyy hyvin tilanteen tasalla.”

Keskuskauppakamarin ansiomerkkejä myönnetään saman työnantajan palveluksessa kertyneistä työvuosista, pitkästä työurasta elinkeinoelämässä sekä ainutlaatuisesta työsuorituksesta.  Ansiomerkkien myöntämisestä päättää Keskuskauppakamarin ansiomerkkilautakunta, jonka jäsenet edustavat elinkeinoelämän eri aloja. Katso vaihtoehdot ansiomerkit-sivulta.