Rohkeasti juhliin ansiomerkein

Oletko saanut ansiomerkin, mutta et oikein tiedä, miten sitä käyttäisi?

Näin kesän kynnyksellä on hyvä tilaisuus nostaa merkki esiin tulevia juhlia varten. Merkin käyttäminen on itse asiassa mukava ele myös juhlan järjestäjää kohtaan: kantamalla ansiomerkkiä osoitat arvostavasi juhlaa.

Ansiomerkkiä voi käyttää lähes kaikissa juhlatilaisuuksissa, ja pienoismerkkiä arkena vaikka joka päivä. Ansiomerkkejä voi käyttää esimerkiksi suku- ja perhejuhlissa, työnantajan järjestämissä juhlissa ja isänmaallisissa tilaisuuksissa kuten puolustusvoimain lippujuhlissa.

Kannustamme myös juhlan järjestäjiä merkitsemään kutsuihin maininnan ansiomerkeistä, mutta maininnan puute ei estä merkin käyttöä juhlissa!

Rohkeasti kesän juhlia kohti!

Pohditko, miten kantaisit merkkiäsi?

Osastopäällikkö Tarja Nuutinen Keskuskauppakamarilta antaa vinkkejä merkin oikeaoppiseen kiinnittämiseen ja käyttöön. Videon alta löydät myös kirjalliset ohjeet merkin kiinnittämiseen.

Kiinnitä ansiomerkit oikein

1) Ison ansiomerkin kiinnitys silloin, kun se on ainoa
kannettava merkki

Miehet kiinnittävät ansiomerkin puvuntakin vasemmalle puolelle niin, että silkkiruusukkeen kärjet osuvat taskunkäänteen alalaidan kohdalle. Merkin keskiviiva kulkee taskun keskilinjan kohdalla. Taskuliinaa ei suositella käytettäväksi yhdessä ansiomerkin kanssa.
Naiset kiinnittävät ansiomerkin pukunsa vasempaan rintamukseen vastaavalle kohdalle.

2 ) Ansiomerkin ja kunniamerkkien
yhtäaikainen kantaminen

Jos Keskuskauppakamarin ansiomerkkiä kannetaan yhdessä kotimaisten tai ulkomaisten kunniamerkkien kanssa, sekä miehet että naiset kiinnittävät sen niiden alapuolelle puvun vasempaan rintamukseen. Jos kunniamerkkejä on vain yksi, ansiomerkki voidaan kiinnittää kunniamerkin viereen kainalon puolelle.

3 ) Useamman Keskuskauppakamarin ansiomerkin
kantaminen yhtä aikaa

Useita Keskuskauppakamarin ansiomerkkejä voidaan kantaa samanaikaisesti. Tällöin ne kiinnitetään kuten kohdassa 1 siten, että vuosiluvultaan suurin merkki kiinnitetään lähimmäksi vartalon keskilinjaa.

Elämäntyömerkki kiinnitetään lähimmäksi vartalon keskilinjaa silloin, kun muut mahdolliset ansiomerkit ovat pronssisia tai hopeisia. Rautainen
ansiomerkki kiinnitetään aina lähimmäksi vartalon keskilinjaa.