Keskuskauppakamari: Maakuntien lennot turvattava pysyvästi

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopolitiinen asiantuntija Päivi Wood. Kuva: Liisa Takala Helsinki.

Maakuntakenttien lentojen turvaamiseksi esitetty ostopalvelumalli on tervetullut teko alueiden elinvoiman ja kilpailukyvyn tukemiseksi. Juuri tulleen esityksen mukaan valtio sitoutuu vuoden 2021 loppuun saakka turvaamaan lennot, jotka ovat olleet koronaepidemian takia keskeytyksissä viidelle maakuntakentälle. Keskuskauppakamari perää kuitenkin pysyvää ratkaisua maakuntalennoille myös vuoden 2021 jälkeen. 

“Tämä on tervetullut kädenojennus, mutta ei pysyvä ratkaisu. Alueiden kilpailukyvyn ja elinvoiman kannalta on erinomainen ratkaisu, että lennot saadaan taas käyntiin. Maakuntalennoille täytyy kuitenkin löytyä ratkaisu, joka takaa lennot pysyvästi myös vuoden 2021 jälkeen”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopolitiikan asiantuntija Päivi Wood. 

Lennot Joensuun, Kemin, Kajaanin, Jyväskylän ja Kokkola-Pietarsaaren lentokentille ovat olleet keskeytyksissä puolen vuoden ajan koronavirustilanteen vuoksi. Finnair ilmoitti torstaina lopettavansa lennot talvikauden jälkeen maakuntakentille. Finnair lentää kuitenkin talviliikennekauden maaliskuun loppuun saakka ja valtio kilpailuttaa lennot loppuvuodeksi 2021. 

“Nämä viisi aluetta ovat vahvoja teollisuuden keskuksia. Alueiden yritysten toipumista koronakriisistä helpottaa tieto siitä, että lentoyhteydet saadaan toimimaan vuoden 2021 loppuun ostopalveluna. Lentonsa menettäneissä maakunnissa on ollut huutava tarve yhteyksien palauttamiselle, koska yritysten liiketoiminta vaatii nopeita lentoyhteyksiä Helsinkiin ja takaisin”, muistuttaa Wood. 

Woodin mukaan toimivat lentoyhteydet ovat maakunnille ydinkysymys.  

“Toimivat lentoyhteydet ovat alueiden kansainvälisen saavutettavuuden kannalta elintärkeitä, ilman toimivaa elinkeinoelämää yrityselämä näivettyy ja työpaikat vähenevät. Yritykset etenkin viennin ja teollisuuden aloilla tarvitsevat varmuuden liikenneyhteyksien toimivuudesta myös vuoden 2021 jälkeen”, Wood sanoo.  

Kategoriat:Liikenne, Talous, Kilpailukyky, Päivi Wood