Keskuskauppakamari: Sote-esitys on korjattava – yritykset laajemmin mukaan tuottamaan palveluita

Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola

Sote-esityksen vaatimus hyvinvointialueiden ”riittävästä omasta palvelutuotannosta” on poistettava. Tulevilla hyvinvointialueilla tulee olla mahdollisuus järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut asiakkaiden näkökulmasta mahdollisimman tehokkaasti ja laadukkaasti. Palveluiden tuottamisessa on hyödynnettävä nykyistä laajemmin yrityksiä, vaatii Keskuskauppakamari.

”Suomessa toimii yli 18 000 yksityisen sektorin sote-alan yritystä. Yhteistyö yritysten ja julkisen sektorin välillä sote-palveluiden tuottamisessa on jo nyt laajaa ja tiivistä. Yritysten mahdollisuuksia tuottaa julkisia sote-palveluita ei tule heikentää. Tuottavuuden ja laadun parantamiseksi yritysten roolia pitäisi päinvastoin kasvattaa”, sanoo Keskuskauppakamarin johtaja Johanna Sipola

Perustuslakivaliokunnan lausunto sote-uudistuksesta ei edellytä hyvinvointialueilta “riittävää omaa palvelutuotantoa”. Sitä ei siis tarvitse sisällyttää valmisteilla olevaan lainsäädäntöön. Perustuslakivaliokunta totesi, että julkisella vallalla on vastuu turvata sote-palveluiden saatavuus, mutta julkisyhteisöjen ei itse tarvitse huolehtia kaikkien sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisesta.

Keskuskauppakamarin mukaan julkisen sektorin liian vahva monopoli sote-palveluiden tuottamisessa johtaisi tehottomuuteen, lisäkustannuksiin veronmaksajille sekä hoidon laadun rapautumiseen.

”Yritykset ovat osa ratkaisua kohti parempia palveluita. Tuottavuus ja tehokkuus eivät kasva, jos julkista tuotantoa suojellaan perusteettomasti kilpailulta. Julkisen sektorin ei ole järkevää tuottaa kaikkia sote-palveluita itse. Yrityksissä oleva osaaminen ja innovaatiot on hyödynnettävä myös julkisten palveluiden tuottamisessa”, sanoo Sipola.

Järjenvastaista purkaa toimivia palvelurakenteita

Keskuskauppakamarin mukaan eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan pitää korjata sote-esitystä ja poistaa vaatimus hyvinvointialueiden riittävästä omasta palveluntuotannosta.

”Lisäksi valiokunnan tulee muuttaa esitystä olemassa olevien ostopalvelusopimusten mitätöinneistä ja irtisanomista. Olisi täysin järjenvastaista purkaa toimivia palvelurakenteita ilman perusteita. Taannehtivien mitätöintien salliminen romuttaisi myös Suomen houkuttelevuutta investointien kohteena”, sanoo Sipola.

Keskuskauppakamari on erittäin huolissaan esitetyn sote-uudistuksen kustannuksista veronmaksajille ja julkiselle taloudelle.

”Hallitus on itsekin myöntänyt, että esitetyllä uudistuksella ei tulla hillitsemään sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusten kasvua. Lasku tulee olemaan suuri, eikä sitä pidä entisestään kasvattaa pienentämällä yritysten roolia sote-palveluiden tuottamisessa”, Sipola sanoo.

Sipola Johanna

Johanna Sipola

Varatoimitusjohtaja; johtaja, vaikuttaminen ja kilpailukyky

Kategoriat:Sote, Johanna Sipola