Legal design helpottamaan IT2018-sopimusehtojen käyttöä

IT2018-sopimusehtojen uudet käyttöohjeet ovat valmistuneet. Niiden tarkoituksena on helpottaa sopimista IT-alalla ja nostaa esiin keskeisiä sopimusta laadittaessa huomioitavia seikkoja.

IT2018

Vastikään valmistuneissa IT2018-ehtojen käyttöohjeissa on käytetty Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälän mukaan legal design’a eli sopimusmuotoilua. Käyttöohjeissa kerrotaan ydinasiat IT-ehtojen käytöstä. Ohjeet on tarkoitettu lähinnä pk-yritysten käyttöön sopimuksia neuvotteleville ja laativille ei-juristeille, jotka vastaavat alan hankinnoista, myynnistä toimituksista ja projekteista.

”Käyttöohjeet on muotoiltu ja kirjoitettu uudelleen. Ajatuksena on helpottaa ehtojen käyttöä lisäämällä niiden ymmärrettävyyttä sekä tekstin että kuvakkeiden ja ikonien avulla. Kantava ajatus on palvella ihan tavallisia ihmisiä, jotka sopimusehtoja käyttävät – siis ohjelmistojen valmistajia ja ohjelmistoja sekä niihin liittyviä palveluja hankkivia asiakkaita, ei pelkästään juristeja”, hän sanoo.

Aalto-Setälän mukaan legal design on tuore keino helpottaa sopimusten tekemistä. Siitä on saatu jo nyt hyviä kokemuksia, sillä ehtojen käytettävyyden parantamista on testattu etukäteen prototyypin avulla. Prototyyppi toteutettiin ensin ketteristä erityisehdoista, mistä tuli hyvää palautetta.

Uudet käyttöohjeet ovat Helena Haapion ja Stefania Passeran käsialaa. Valmistelutyöhön ovat osallistuneet myös IT-ehtojen seuranta- ja juristiryhmät. ”On täysin mahdollista, että tulevaisuudessa myös itse sopimusehtoja kirjoitetaan legal designia hyödyntäen”, Aalto-Setälä mainitsee.

Uudet käyttöohjeet julkistetaan huhtikuun alussa tilaisuudessa, jossa perehdytään tuoreisiin käyttöohjeisiin ja saadaan ajantasaista tietoa itse sopimusehdoista. Tilaisuudessa esiintyy IT2018-käyttöohjeita ja -sopimusehtoja laatimassa olleita asiantuntijoita.

Tapahtuma soveltuu yhtä hyvin tietohallintohenkilöstölle kuin lakimiehille, myynnistä ja ostoista vastaaville sekä ylipäänsä kaikille niille, jotka tehtävässään osallistuvat sopimusten valmistelemiseen tai neuvottelemiseen. Tilaisuuden järjestävät Keskuskauppakamari, Ohjelmisto- ja e-business ry, Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry, Teknologiateollisuus ry ja Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry.

Lue lisää keskiviikkona 3.4. pidettävästä tapahtumasta ja ilmoittaudu mukaan!