Uudet Incoterms 2020-toimitusehdot julkistustilaisuus 18.9.2019

Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n Incoterms® -toimitusehdot ovat kansainvälisessä kaupassa maailmanlaajuisesti käytetyt ehdot, joihin viittaamalla kauppasopimuksissa myyjä ja ostaja sopivat tarkemmin tavaran toimitukseen liittyvistä seikoista.

Incoterms 2020Incoterms® -ehdot päivitetään noin 10 vuoden välein kansainvälisen asiantuntijatyöryhmän työn pohjalta. Uudet Incoterms 2020 -toimitusehdot esitellään maailmanlaajuisesti ja myös Suomessa syyskuussa 2019.

ICC Suomi ja Keskuskauppakamari järjestävät Incoterms® 2020 -lanseeraustilaisuuden keskiviikkona 18.9.2019 klo 9.00 – 16.00. Tilaisuus järjestetään HTC Helsingin Pinta -rakennuksessa sijaitsevassa Kolumbus-auditoriossa, osoite Tammasaarenkatu 3, 00180 Helsinki (Ruoholahti). Tilaisuudessa esitellään uudet Incoterms® 2020 -ehdot ja julkaistaan ehdot myös suomenkielisinä.

Tilaisuutta on mahdollisuus seurata myös internetissä livestreamin välityksellä, linkin suoraan lähetykseen voit tilata tapahtuman ilmoittautumisen kautta.

KANSAINVÄLISEN KAUPAN UUDET TOIMITUSEHDOT – INCOTERMS® 2020 KÄYTÄNNÖSSÄ

Kansainvälisessä kaupassa kauppaprosessien, asiakirjojen ja toimitusehtojen oikealla hallinnalla voidaan nopeuttaa kaupankäynti, karsia turhia kustannuksia ja riskejä sekä palvella paremmin asiakkaita. Maakohtaiset vienti- ja tuontimääräysten tuntemus, oikeiden asiakirjamallien käyttäminen sekä toimitusehtojen hallinta tarjoaa oivat lähtökohdat onnistua kaupankäynnissä.

Kansainvälisessä kaupassa tavaran toimituksessa maailmanlaajuisesti käytetyt Incoterms®  –toimitusehdot on uudistettu. Tule mukaan tutustumaan, mikä muuttuu ja pohtimaan miten uudet toimitusehdot vaikuttavat käytännössä ulkomaankaupan toimitusten hallintaan.

  • Miten ja miksi Incoterms® 2020 on uudistettu?
  • Mitkä ovat Incoterms® 2020 keskeiset muutokset?
  • Mitkä ovat Incoterms® 2020 vaikutukset myyjän ja ostajan kannalta?
  • Miten ja kenen tehtävä on yrityksessä päättää toimitusehto?
  • Miten toimitusehdon valinta voi vaikuttaa osapuolten vastuisiin?
  • Mikä toimitusehto kannattaa valita mihinkin tilanteeseen?
  • Miten vastuut ja riskit jakautuvat eri toimitusehdoissa?
  • Miten vastuut satama-, terminaali- tai konttikuluista jakautuvat?
  • Mistä varmistaa oikeat asiakirjat tarjouksesta toimitukseen?
  • Mistä apua Incoterms® 2020 soveltamisongelmiin?

Incoterms® 2020 Suomen ensiesittelyssä käydään läpi yritysten kauppaprosessiin ja toimitusehtojen valintaan liittyvät keskeiset kysymykset tarjouksesta toimituksiin ottaen huomioon uudet Incoterms® 2020 –toimitusehdot. Samalla arvioimme asiantuntijoiden voimin vaikutuksia kuljetus- ja vakuutussopimukseen sekä muiden kauppaan ja toimituksiin liittyviin kuluihin.

Tilaisuus on tarkoitettu kaikille kansainvälisen kaupan parissa työskenteleville, yritysten vienti-, tuonti- ja logistiikka-asiantuntijoille sekä sopimusten, riskienhallinnan ja vakuutusten kanssa toimiville. Erityisesti myyntityötä tekevien ammattitaitoon kuuluu oikeiden toimitusehtojen tuntemus.

Tilaisuuden asiantuntijoina toimivat muun muassa kauppaprosessien neuvonantaja Asko Räty (Kauppasana Oy), asianajaja Lauri Railas (Railas Oy) ja johtaja Jan Virtavuori (Wärtsilä) sekä huolinnan ja kuljetusvakuuttamisen ammattilaisia.

Alustava ohjelma*

9.00 Rekisteröityminen ja aamukahvi

9.30 Miten ja miksi Incoterms® 2020 on uudistettu?
– Kansainvälinen kauppakamari ICC kaupan työkalujen kehittäjänä
– Incoterms® 2020 – kuka, mitä, miksi ja milloin?
Timo Vuori, maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari ICC

10.00 Uusi Incoterms® 2020 – keskeiset muutokset
– Mitkä toimitusehdot ovat jäljellä, mitä ovat muuttuneet tai poistuneet?
– Mitkä ehdot käytävät mihin kuljetusmuotoon?
– Mitkä ovat kaupan osapuolten oikeudet ja velvollisuudet eri ehdoissa?
– Miksi DAT katosi ja tilalle tuli DPU? Entäpä DAP käytännössä?
– Miksi EXW on mukana ja milloin voi käyttää?

Uusi Incoterms® 2020 – käytännössä
– Miten ja milloin siirtyä uusien Incoterms® 2020 -ehtojen käyttöön yrityksissä?
– Mikä on oikea viittaus kauppasopimuksessa?
– Miten vaikuttavat lisäykset ja täydennykset Incoterms® 2020 –toimitusehtoihin?
– Miten Incoterms® 2020 toimii kotimaan kaupassa ja EU:n sisämarkkinakaupassa?

12.00 Lounas

13.00 Incoterms® 2020 ja toimitukset täytäntöön
– Toimitusten hallinta oikeilla toimitusehdoilla
– Kuka päättää yrityksenne toimitusehdoista ja millä perusteella?
– Miten toimitusehdot vaikuttaa kauppahintaa sekä kuljetus- ja vakuutussopimukseen?
– Miten Incoterms tunnetaan muilla markkinoilla – USA, Kiina, Venäjä?

Toimitusten erityishaasteet
– Vakuutuskate ja asiakirjavaatimukset
– Turvatarkastukset – kulut ja velvoitteet
– Konttien punnituskulut
– Satamamaksut ja Terminal handling charges (THC)
Incoterms® 2020 ja kasvavat sähköiset kauppamenettelyt

14.30 Kahvitauko

15.00 Yrityscase – Incoterms® 2020 yrityksemme apuna
Case Wärtsilä – Näin me hyödynnämme Incoterms® -ehtoja käytännössä
Jan Virtavuori, johtaja, Wärtsilä

16.00 Tilaisuus päättyy

( *= Varaamme oikeuden päivittää ohjelmaa myöhemmin)

Osallistumismaksut:
Jäsenhinta 495 € + alv. 24 % (Kauppakamareiden ja ICC Suomen jäsenet)
Normaalihinta 595 € + alv. 24 %
Livestream 395 € + alv. 24 %

Tilaisuuteen osallistujat saavat tilaisuudessa julkaistavan suomenkielisen Incoterms® 2020 -julkaisun. Livestreamin tilanneille kirja postitetaan tapahtuman jälkeen. Kirja on myös ennakkotilattavissa ICCkaupasta.

ILMOITTAUDU

Lisätietoja tilaisuudesta: Mari Hakkarainen, mari.hakkarainen@chamber.fi, 050 326 6770