MEN 3/2018: Yrityksen tarjoaman tuotteen vertaaminen yksityishenkilön tuotteeseen

Lausunto:    MEN 3/2018
Markkinoja:  Ostetaan Autoja Autoliike Oy
Media:           Verkko (nettiauto.com), sosiaalinen media (Facebook)
Päätös:         Huomautus

YRITYKSEN TARJOAMAN TUOTTEEN VERTAAMINEN YKSITYISHENKILÖN TUOTTEESEEN 

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Yritys oli linkittänyt yksityishenkilön autonmyynti-ilmoituksen osaksi markkinointitekstiään ja vertaillut autoja keskenään. Menettely katsottiin hyvän tavan vastaiseksi.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä, jonka auton myynti-ilmoitus oli linkitetty Ostetaan Autoja Autoliike Oy:n mainokseen. Lausunnonpyytäjän mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, sillä siinä annetaan negatiivinen kuva lausunnonpyytäjän autosta ja sabotoidaan auton myyntiä korostamalla auton korkeaa hintaa ja vanhempaa vuosimallia verrattuna autoliikkeen autoon.

Mainos        

Mainos on myynti-ilmoitus, joka on julkaistu vaihtoautosivustolla. Mainoksessa käytettyä autoa markkinoidaan 444,00 euron hintaan. Tarjous on tarkoitettu vain yrityksen Facebook-sivustosta tykkääjille, joista auton saa ostaa ilmoitettuun hintaan henkilö, joka ensimmäisenä soittaa autoliikkeeseen tiettynä ajankohtana. Mainokseen on linkitetty vertailun vuoksi yksityishenkilön myynti-ilmoitus saman tyyppisestä autosta, jota mainoksessa kuvaillaan sanoin ”vuotta vanhempi ja hinta lähes 4000 euroa”. Klikkaamalla linkkiä pääsee lausunnonpyytäjän myynti-ilmoitukseen. Mainoksessa markkinoitavan auton tiedoista käy ilmi muun muassa auton vuosimalli, moottori, vaihteisto, mutta ei esimerkiksi mittarilukemaa.

Ostetaan Autoja Autoliike Oy:n mainosteksti kokonaisuudessaan:

Tämä 1/2019 asti katsastettu Mercedes-Benz myydään yhdelle SIVUJEN www.OstetaanAutoja.fi Facebook-tykkääjälle 444 eurolla. HUOM! Facebook-organisaatio ei ole tarjouksen osapuoli. Tykkäyksen on pitänyt kestää vähintään viisi päivää. Ensimmäinen perjantaina 8.12.2017 klo 8 JÄLKEEN soittava saa ostaa Mersun. Vertailun vuoksi toinen Mercedes-Benz eri myyjällä. Vuotta vanhempi ja hinta lähes 4000 euroa: [linkki lausunnonpyytäjän myynti-ilmoitukseen]. Muita autojamme: www.nettiauto.com/OstetaanAutoja Lisää hyviä tarjouksia Facebook-tykkääjille tulee joka viikko.

Mainostajan vastaus

Tuotteiden vertailu on normaali ja yleisesti käytössä oleva tapa yritysten mainoksissa. Olemme verranneet autoamme lausunnonpyytäjän autoon, koska hänen autonsa on huomattavasti hintavampi kuin omamme, vaikka autot ovat samaa ikäluokkaa. Autojen kuvaukset luettuaan jokainen ymmärtää, että lausunnonpyytäjän auto on meidän autoomme verrattuna huomattavasti hintavampi, sillä sen tiedot ovat niin paljon paremmat: meidän automme on todella ruosteinen, pahasti maalivikainen, sillä on ajettu yli 400 000 kilometriä ja siinä on monia pikkuvikoja. Lausunnonpyytäjän auto on ruosteettoman näköinen ja hieno, ja sillä on ajettu noin puolet vähemmän. Olemme samalla kaupanneet myös hänen autoaan sellaisille henkilöille, jotka haluavat ostaa omaan autoomme verrattuna paremmassa kunnossa olevan auton.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Kansainvälisen kauppakamarin markkinoinnin perussääntöjen (ICC:n säännöt) 1 artiklan mukaan markkinoinnin on oltava lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudenmukaista. Markkinoinnissa on otettava huomion yhteiskunnallinen ja ammatillinen vastuu asianmukaisella tavalla.

Asiassa on kysymys siitä, että yritys on linkittänyt yksityishenkilön autonmyynti-ilmoituksen osaksi omaa markkinointitekstiään. Yritys on vertaillut markkinoimaansa autoa yksityishenkilön autoon. Neuvosto toteaa, että kokonaisuutena arvioituna menettelyn voidaan katsoa olevan hyvän tavan vastaista, koska verrattava auto on yksityishenkilön auto.

Edellä mainitulla perusteella mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että yrityksen menettely on ICC:n sääntöjen 1 artiklan vastaista.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet Partner Sirpa Juutinen, markkinointijohtaja Caroline Lilius, vastaava päätoimittaja Ville Pohjonen, Chief Compliance Officer Raija Tuokko ja CEO & Creative Director Lauri Vassinen.

Päivi Romanov
puheenjohtaja                                                               

Paula Paloranta
sihteeri