MEN 8/2021: MySoda Oy

Lausunto:
MEN 8/2021
Markkinoija:
MySoda Oy
Media:
sovellus
Päätös:
vapauttava
Artikla:
7 artikla - Markkinoinnin tunnistettavuus

Mainonnan eettinen neuvosto

LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Mainos oli heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

Lausuntopyyntö

Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä MySoda Oy:n markkinoinnista. Mainos on julkaistu Instagram-tilillä pelaaja2. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu ei ole tunnistettavissa markkinoinniksi.

Markkinointi

Instagram-tilillä pelaaja2 on julkaisu, jossa on vierekkäisiä kuvia ja videoita veden hiilihapotuslaitteesta. Ensimmäiseksi on video, jossa kuva hiilihapotuslaitteesta vaihtuu esitellen laitetta eri väreissä. Seuraavaksi on kuva, jossa on teksti ”Which sparkling water is the easiest?”. Seuraavaksi on piirretty kuva samasta laitteesta ja teksti ”Homemade is the easiest. mysoda”. Viimeiseksi julkaisussa on laitetta esittelevä video.

Julkaisussa on teksti: ”Muistakaa tämä postaus, kun 10 vuoden kuluttua porukka naureskelee, että muistatteko vielä aikaa, kun kodinkoneet oli muovia. Suomalainen Mysoda on kasvanut vuosien saatossa kansainväliseksi tekijäksi ja haluaa olla edelläkävijä myös ilmastotalkoissa! Saanko esitellä Mysoda Woody! Täydellinen yhdistelmä vastuullisuutta ja designia. Mieto puun tuoksu tuo palan luontoa keittiöösi. Ai miksi se tuoksuu puulle? Woody on tehty 99-prosenttisesti metsäteollisuuden sivuvirroista ja tähteistä: mäntyöljystä ja sahanpurusta ja -lastuista. Puun kuidut näkyy sen pinnalla tehden siitä älyttömän mageen elementin SUN keittiöön! Jaoin tällä viikolla juontajakavereille uudet laitteet ja porukka tykkäs tosi paljon. Nyt laitan jakoon yhden myös tänne!!! Eli laita tohon alle kommentti minkä värisen Woodyn haluat, niin katotaan, jos pukki tois ennenaikaisen lahjan 🎁 Mahtavaa sunnuntaita! @mysodasuomi.”

Markkinoijan vastaus

Mysoda Oy:lla ja Jaajo Linnonmaalla ei ole ollut erillistä yhteistyösopimusta, sillä Linnonmaa on yrityksen Mysoda Oy osaomistaja ja osallistuu myös yritystoimintaan. Mysoda Oy ei ole sopinut tai etukäteen tarkastanut Linnonmaan (eikä muiden Mysodan omistajien) tekemien julkaisujen sisältöä. Kysymyksessä ei ole ostettu mainosnäkyvyys tai kaupallinen yhteistyö. Linnonmaa on käyttänyt itse tekemässään Instagram-julkaisussaan Mysoda Oy:n brändikuvia ja -ilmettä, joihin hänellä on osa-omistajana pääsy.

Linnonmaa on muokannut mainonnan eettisen neuvoston lausuntopyynnön saapumisen jälkeen Instagram-julkaisuunsa maininnan osa-omistajuudesta Mysoda Oy:ssa, maininnan kaupallisesta yhteistyöstä ja lisännyt merkinnän ”Instagram ei osallistu arvontaa”.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunto

Sovellettavat säännöt

Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan mukaan

markkinoinnin on oltava esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.

Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.

Asian arviointi

Markkinoivan yrityksen osakas on julkaissut kysymyksessä olevan Instagram-julkaisun. Julkaisun kuvaosiossa on käytetty markkinoijan brändikuvia.

Julkaisun esitystapa huomioon ottaen mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että julkaisu on heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainos ei ole ICC:n markkinointisääntöjen vastainen.

Asian käsittelyyn ovat osallistuneet mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov ja jäsenet varatuomari Pia Kumpulainen, Head of Strategic Branding & CI Caroline Lilius, Senior Advisor Tommi Pelkonen, Marketing Strategist Heini Hussam, päätoimittaja Ville Pohjonen ja oikeustieteen kandidaatti Johanna Suurpää.

Päivi Romanov                                                              Paula Paloranta
puheenjohtaja                                                               sihteeri

ASIASANAT: MARKKINOINNIN TUNNISTETTAVUUS, INSTAGRAM

Lausunto:                          MEN 8/2021
Markkinoija:                      Mysoda Oy
Media:                                Jaajo Linnonmaa (Instagram-käyttäjänimi: pelaaja2)
Alusta:                               Instagram
Päätös:                              Vapauttava lausunto