Ensimmäinen Vuoden Brändi -palkinto Marimekolle

Järjestyksessään ensimmäinen Keskuskauppakamarin IPR- ja brändipäivä järjestettiin Helsingissä keskiviikkona 20.3. Tapahtumassa esiteltiin ajankohtaisia tekijän- ja teollisoikeuksiin liittyviä lainsäädäntöhankkeita Suomessa ja EU:ssa sekä jaettiin Vuoden Brändi -palkinto.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi, Marimekon lakiasiainjohtaja Tiina Lencioni ja Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälä.

Vuoden Brändi -palkinnon sai Marimekko.

Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälän mukaan Vuoden Brändi -palkinnon tarkoitus on antaa tunnustusta sellaiselle suomalaiselle yritykselle, joka on IPR:ien näkökulmasta toiminut esimerkillisesti.

”Menestyvät yritykset investoivat brändiinsä suojaamalla sen asianmukaisesti. Vuoden Brändi -palkinnon saaja on vaalinut Marimekko-brändiään ja logoaan vuosikymmenten ajan siten, että yrityksellä on tunnistettava ja johdonmukainen tyyli olipa kyse yksittäisistä malleista, kuosien värimaailmasta tai suurista kuvioista”, hän sanoo.

Marimekko on omassa toiminnassaan Aalto-Setälän mukaan toiminut esimerkillisesti ottaessaan vanhat kuosit ja mallit käyttöön yhä uudelleen ja uudelleen tuoreina ja ajanmukaistettuina tuotteina. Tästä loistavan esimerkin tarjoaa Unikko-tuoteperhe. Toisaalta Marimekko on pystynyt luomaan kaupallisen menestystarinan vaikealla toimialalla, jossa vaaditaan jatkuvasti uusiutumista. Kaiken kaikkiaan voittajayritys antaa ensiluokkaisen esimerkin muille suomalaisille ja kansainvälistymistä hakeville toimijoille, sillä Marimekolla on edelleen vahva suomalainen identiteetti. Kannattaa myös muistaa, että yritys on hyödyntänyt toiminnassaan menestyksellisesti ja aktiivisesti lisensioinnin suomia mahdollisuuksia.

”Olemme otettuja saamastamme Vuoden Brändi –palkinnosta ja arvostamme sitä kovasti. Näemme tämän kunnianosoituksena pitkäjänteiselle työllemme, jota on tehty aivan yhtiön alkuajoista lähtien ja jota teemme edelleen suojellaksemme ja hyödyntääksemme immateriaalioikeuksiamme globaalissa ja jatkuvasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Lämmin kiitos Keskuskauppakamarille tästä palkinnosta”, sanoo palkinnon vastaanottanut Marimekon lakiasianjohtaja Tiina Lencioni.