Keskuskauppakamari: Väärin asennettu aurinkopaneeli voi vaurioittaa kattoa vakavasti

Keskuskauppakamarin pääsihteeri Raisa Harju. Kuva: Roni Rekomaa

Aurinkopaneelien asentaminen katolle on yhä suositumpi tapa tuottaa uusiutuvaa energiaa. Asennusprosessissa on kuitenkin sähköturvallisuuden lisäksi huomioitava monia muitakin seikkoja, jotta katon vaurioilta voitaisiin välttyä.

Aurinkopaneeleiden asennuksen suorittaa pääsääntöisesti aurinkopaneelien valmistajan jälleenmyyjä tai vesikattotöihin erikoistunut asennusyritys. Kuluttaja voi asentaa paneelit itsekin, mutta se ei ole suositeltavaa ilman tarvittavaa osaamista.

“Asennus vaatii aina erityistä tietotaitoa katon rakenteista ja vesitiiviydestä ja sähkötöiden osalta myös tietyntasoisen sähköpätevyyden. Pahimmassa tapauksessa pieleen mennyt asennus rikkoo kattoja johdotuksia vedettäessä,” sanoo Keskuskauppakamarin pääsihteeri Raisa Harju.

Aurinkokeräimien asennuksen haasteet koskevat erityisesti ammattitaitoa vaativia kattotyyppejä, kuten bitumikermikattoja, konesaumattuja peltikattoja sekä muita metallikattoja. Tiilikatoilla ongelmat liittyvät erityisesti sähköläpivientien tekemiseen.

”Katon kunto ja kantokyky sekä sen elinkaareen liittyvät asiat on tärkeää arvioida ennen aurinkopaneeleiden asentamista. Asennus voi epäonnistua, jos asentaja ei ole vesikattotyön ammattilainen. Yleisempiä ongelmia ovat kiinnikkeiden huono kiinnitys kattopintaan, läpivientien tekeminen ja kaapeleiden kiinnitys vesikattoon,” toteaa Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Jari Mustikkamaa.

Ongelmia voidaan ennaltaehkäistä huolellisella suunnittelulla ja valvonnalla

”On tärkeää valita asennusyritys, jolla on kokemusta ja asiantuntemusta asennuksesta kyseiselle kattotyypille. Rakennustietosäätiössä on valmisteilla RT-ohjetiedosto, joka käsittelee näitä asioita,” kertoo Mustikkamaa.

Asennuksissa tulee käyttää kyseiselle kattotyypille Suomen olosuhteisiin testattuja kattokiinnikkeitä sekä muita valmisosia, joiden valmistajien asennusohjeita tulee ensisijaisesti noudattaa.

Mustikkamaan mukaan epäonnistunut, rakennevaurioon johtanut asennus voi käydä ilmi silloin, kun vettä alkaa tulla katteen läpi tai veden valuminen räystäiltä muuttuu. Näiden vaurioiden korjaaminen voi olla hankalaa ja kallista.

Vaurioiden laajuuden ja syntysyyn selvittämiseen voi olla hyvä käyttää apuna Keskuskauppakamarin hyväksymää, puolueetonta tavarantarkastajaa. Tavarantarkastajalta voi tarvittaessa pyytää myös arvion korjauskustannuksista.

“Tavarantarkastajaa tilattaessa on syytä varmistua siitä, että hänellä on vesikattoihin liittyvä riittävä osaaminen ja kokemus,” vinkkaa Harju.

Harju Raisa

Raisa Harju