Lausunto hallituksen esityksestä EU:n vihreitä joukkolainoja koskevaa asetusta täydentäväksi lainsäädännöksi

Lasinen toimistorakennus. Kuvituskuva.

Eduskunnan talousvaliokunta on pyytänyt Keskuskauppakamarin lausuntoa hallituksen esityksestä eduskunnalle EU:n vihreitä joukkolainoja koskevaa asetusta täydentäväksi lainsäädännöksi (HE 77/2024 vp). Lausuntonaan Keskuskauppakamari esittää kunnioittavasti seuraavan.

Hallituksen esityksellä on tarkoitus panna täytäntöön EU:n vihreitä joukkolainoja koskeva asetus (EU) 2023/2631. EU-asetuksella perustetaan liikkeeseenlaskijoille ja arvopaperistamisen alullepanijoille vapaaehtoiseen käyttöön niin kutsuttu EuGB-joukkolainastandardi ja raportointimallipohjat muille ympäristönäkökulmia korostavien joukkolainojen liikkeeseenlaskijoille. Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Finanssivalvonnasta annettua lakia, arvopaperimarkkinalakia ja kaupankäynnistä rahoitusvälineillä annettua lakia. Finanssivalvonnalle ehdotetaan annettavaksi asetuksen mukaisia valvonta- ja sanktiovaltuuksia.

Keskuskauppakamari kannattaa hallituksen esitystä ja siinä ehdotettuja säännöksiä. EU:n vihreitä joukkolainoja koskeva asetus ja siinä luotu vapaaehtoinen kehikko vihreille joukkolainoille on omiaan tukemaan pääomien ohjautumista ympäristön kannalta kestäviin investointeihin. Keskuskauppakamari kannattaa sitä, että EU-asetuksen täytäntöönpanossa ei ehdoteta asetuksen vähimmäisvaatimukset ylittävää kansallista sääntelyä.

Keskuskauppakamari toistaa hallituksen esityksen HE 31/2024 vp eduskuntakäsittelyn yhteydessä esille nostamansa huolen siitä, että eri EU-säädösten täytäntöönpanon johdosta Finanssivalvonnasta annetun lain säännökset ovat tulleet erittäin vaikealukuisiksi muun muassa hallinnollisten seuraamusten osalta. Talousvaliokunta yhtyi mietinnössään Keskuskauppakamarin esittämään huoleen (TaVM 8/2024 vp, s. 11–12). Nyt käsillä olevan hallitus lisää edelleen Finanssivalvonnasta annetun lain vaikeaselkoisuutta.

Kajala Ville

Ville Kajala

Johtava asiantuntija, yhtiö- ja arvopaperimarkkinaoikeus, corporate governance

Kategoriat:Talous, Lainsäädäntö, Ville Kajala