Matti Tunkkarille rautainen ansiomerkki – liki 40 vuotta elinkeinoelämän hyväksi

Loimaalainen Matti Tunkkari on aktiivinen elinkeinoelämän edistäjä Varsinais-Suomessa. Hän on toiminut lähes 40 vuotta kunnallishallinnon parissa, muun muassa Alastaron kunnanjohtajana ja Loimaan kaupungin kehittämisjohtajana. Tänä vuonna Tunkkarin ansiokas ura palkittiin Keskuskauppakamarin rautaisella ansiomerkillä.

Rautainen ansiomerkki myönnetään erityisen merkittävästä teosta yrityksen hyväksi. Tunkkarin palkitsemiseen vaikutti hänen pitkä ja monipuolinen kokemuksensa Loimaan seudun elinkeinojen ja yritystoiminnan kehittämiseksi. Tunkkari toimi pitkään Loimaan kaupungin kehittämisjohtajana ja jäi eläkkeelle marraskuussa 2021.

”Olen pitkään toiminut tehtävissä, joissa näkee sekä yrityselämään että julkishallintoon. Työssäni minulla on mahdollisuus edistää sekä elinkeinoelämään kuin aluekehittämiseenkin liittyviä asioita. Kysymykset vaativat sitkeyttä ja pitkäjänteisyyttä. On jaksettava tehdä työtä ja uskottava, että joskus tulee myös aika, jolloin satoa korjataan”, Tunkkari sanoo.

Yllätettiin kaupunginvaltuustossa

Tunkkari yllätettiin ansiomerkillä kaupunginvaltuuston kokouksessa. Kokouksen aluksi Loimaan kaupunginjohtaja Jari Rantala luovutti merkin yhdessä valtuuston ja kaupunginhallituksen puheenjohtajien kanssa. Valtuuston kokoukset striimataan, joten myös palkitseminen tallentui videolle.

”Kaupungin johto oli sopinut osaston johdon kanssa, että ansiomerkki luovutetaan kokouksen aluksi. Paikalla oli koko kaupunginvaltuusto, ylin virkamiesjohto sekä paikallislehti. Monet valtuuston jäsenet ovat itsekin elinkeinoelämän edustajia ja yrittäjiä”, Tunkkari sanoo.

Tunnustus lämmitti Tunkkarin mieltä. Puheessaan hän kiitti lyhyesti ja korosti yrityselämän ja kaupungin yhteistyön merkitystä. Työssään hän on kokenut vahvasti yhteistyön merkityksen, ja kannustaa kehittämään sitä edelleen.

Alastarolta Loimaalle

Tunkkari on toiminut kunta-alalla nyt 36 vuotta. Hän toimi Alastaron kunnanjohtajana 12 vuotta, kunnes siirtyi nykyiseen tehtäväänsä Loimaalle. Lisäksi hän on toiminut Turun kauppakamarin Loimaan osastossa yli 25 vuoden ajan. Yhteensä hän on toiminut kunta-alalla kolmessa maakunnassa ja neljässä kunnassa.

”Olin jo ennen Alastaroa mukana kunnan ja yrityselämän vuorovaikutuksessa. Alastarossa toimiminen avasi nopeasti uusia kanavia, kuten myös kauppakamarijaosto. Suomi oli juuri liittynyt Euroopan unionin jäseneksi ja eri tarkoituksiin tarjoutui hankerahoitusta. Sen mahdollisuuksiin tartuimme myös alueellamme”, Tunkkari sanoo.

Loimaan kaupungin kehittämisjohtajana Tunkkari toiminut jo 12 vuotta. Loimaalla hän alkoi vetämään yksikköä, jossa yhdistyi maankäytön suunnittelu, kaupunkikehitys, yritysyhteistyö, työllisyys ja markkinointi.

”Loimaalla näköala laajeni yrityselämän suuntaan useammallakin tavalla. Liikenteen ja maankäytön kysymykset ovat olleet omiaan auttaakseen yrityksiä kasvamaan. Loimaa sai Prisman ja Citymarketin, myöhemmin vielä Tokmannin ja isomman Lidlin”, Tunkkari sanoo.

Merkittävä osa työtä on myös maakunnallisen liikennejärjestelmän kehittäminen.

”Tässä tehtävässä saatoin toimia kahteen suuntaan tiedon ja vaikuttamisen alueilla. Liikennekysymykset olivat olleet osastomme teemoja jo pitkään. Turun kauppakamarin kautta avasimme yhteydet myös Keskuskauppakarin johtoon”, Tunkkari sanoo.

Enemmän aikaa lukemiselle

Tulevaisuuden suunnitelmat ovat Tunkkarilla vielä auki. Jos tarvetta on, voisi hän jatkaa työtä esimerkiksi konsultin roolissa. Vapaa-ajallaan hän aikoo keskittyä lukemiseen.

”Lukemiselle on jäänyt työvuosina liian vähän aikaa, joten ehkäpä jatkossa ehdin lukea vielä enemmän. Aluekehityksen ja yhteiskunnan tilanteeseen liittyvät kirjat kiinnostavat erityisen paljon. Tälläkin hetkellä minulla on useampi kirja kesken”, Tunkkari päättää.