Ajankohtaista

Voit seurata mainonnan eettisen neuvoston tiedotteita ja mielenkiintoisia tapahtumia Ajankohtaista-sivullamme.

Lehdistön edustaja voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa Keskuskauppakamarin viestinnälle (viestinta(at)chamber.fi), jolloin hän saa MEN:n tiedotteet automaattisesti.

Lausunnoista on mahdollista tilata RSS-syöte täältä (huomioithan, että Chrome-selain ei tue rss-syötteitä).


4.7.2018 | Tiedote

Piilomarkkinointi on yritysten somemarkkinoinnin kompastuskivi

Somemarkkinoinnin suurin kompastuskivi on tällä hetkellä piilomarkkinointi, kertoo mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista. Hänen mukaansa huomautuksia saavat tasaisesti niin pienet kuin suuretkin yritykset eri toimialoilta. Erityistä huomiota markkinoinnin toteutukseen tulisi kiinnittää silloin, kun yritys käyttää vaikuttajia, kuten bloggaajia ja vloggaajia markkinoinnissaan. Lue lisää täältä.


30.1.2018 | Tiedote

MEN antoi huomautuksen mainostajille piilomainonnassa

Prisma ja PuutarhaNikkarit saivat huomautuksen mainonnan eettiseltä neuvostolta piilomainonnasta. Neuvoston mukaan tubettajan video ei ollut tunnistettavissa mainokseksi Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla. Lue lisää täältä.


14.11.2017 | Tiedote

Kuolleiden artistien puhelut toivat huomautuksen radiokanavalle

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen Radio Suomipopille sen mainoksista. Radiokanava hyödynsi mainoksissaan kuolleita artisteja ilman oikeudenomistajien lupaa. Mainoksissa soitettiin kuolleille artisteille. Puheluihin ”vastasivat” artistit Juice, Kirka, Topi Sorsakoski ja Gösta Sundqvist. Lue lisää täältä.


1.2.2017 | Tiedote

Sisältömarkkinointikampanjat saivat moitteita

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kaksi lausuntoa markkinoinnin tunnistettavuudesta. Toisessa tapauksessa kysymys oli blogista ja toisessa lehden toimituksellista aineistoa muistuttavasta kirjoituksesta. Molemmissa tapauksissa päädyttiin samaan lopputulokseen: sisältömarkkinointi ei ollut selvästi tunnistettavissa markkinoinniksi, vaikka oli käytetty tunnusta “yhteistyössä”. Lue lisää täältä.


Tapahtumat

vaikuttajamarkkinointiMainonnan eettinen neuvosto järjestää syksyllä aamupäiväseminaarin vaikuttajamarkkinoinnista. Lue lisää ja ilmoittaudu täältä.