Ajankohtaista

Voit seurata mainonnan eettisen neuvoston tiedotteita ja mielenkiintoisia tapahtumia Ajankohtaista-sivullamme.

Lehdistön edustaja voi ilmoittaa sähköpostiosoitteensa Keskuskauppakamarin viestinnälle (viestinta(at)chamber.fi), jolloin hän saa MEN:n tiedotteet automaattisesti.

Lausunnoista on mahdollista tilata RSS-syöte täältä (huomioithan, että Chrome-selain ei tue rss-syötteitä).


7.9.2018 | Tiedote

Mainoksen tunnistettavuus ja alaikäiskysymykset vaikuttajamarkkinoinnin haasteita

Markkinoinnin uudet muodot digitaalisilla alustoilla ja niiden jatkuva muutos ovat herättäneet paljon keskustelua esimerkiksi lisääntyneestä piilomainonnasta. Keskuskauppakamari järjesti 6.9.2018 vaikuttajamarkkinoinnin haasteisiin keskittyvän seminaarin. Lue lisää täältä.


13.8.2018 | Tiedote

Miten ehkäistä blogien piilomainonta – Mainonnan eettisen neuvoston lausunnoista löytyy vinkkejä

Blogimainonta on nykyisin yleisesti käytetty markkinoinnin muoto. Bloggaajat tekevät kaupallista yhteistyötä yritysten kanssa vastiketta vastaan. Moni bloggaaja kuitenkin kompastuu piilomainontaan. Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) lausunnoista voi ammentaa vinkkejä, joilla piilomainonnan karikot vältetään. Lue lisää täältä.


4.7.2018 | Tiedote

Piilomarkkinointi on yritysten somemarkkinoinnin kompastuskivi

Somemarkkinoinnin suurin kompastuskivi on tällä hetkellä piilomarkkinointi, kertoo mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista. Hänen mukaansa huomautuksia saavat tasaisesti niin pienet kuin suuretkin yritykset eri toimialoilta. Erityistä huomiota markkinoinnin toteutukseen tulisi kiinnittää silloin, kun yritys käyttää vaikuttajia, kuten bloggaajia ja vloggaajia markkinoinnissaan. Lue lisää täältä.


30.1.2018 | Tiedote

MEN antoi huomautuksen mainostajille piilomainonnassa

Prisma ja PuutarhaNikkarit saivat huomautuksen mainonnan eettiseltä neuvostolta piilomainonnasta. Neuvoston mukaan tubettajan video ei ollut tunnistettavissa mainokseksi Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjen edellyttämällä tavalla. Lue lisää täältä.


14.11.2017 | Tiedote

Kuolleiden artistien puhelut toivat huomautuksen radiokanavalle

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen Radio Suomipopille sen mainoksista. Radiokanava hyödynsi mainoksissaan kuolleita artisteja ilman oikeudenomistajien lupaa. Mainoksissa soitettiin kuolleille artisteille. Puheluihin ”vastasivat” artistit Juice, Kirka, Topi Sorsakoski ja Gösta Sundqvist. Lue lisää täältä.


1.2.2017 | Tiedote

Sisältömarkkinointikampanjat saivat moitteita

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kaksi lausuntoa markkinoinnin tunnistettavuudesta. Toisessa tapauksessa kysymys oli blogista ja toisessa lehden toimituksellista aineistoa muistuttavasta kirjoituksesta. Molemmissa tapauksissa päädyttiin samaan lopputulokseen: sisältömarkkinointi ei ollut selvästi tunnistettavissa markkinoinniksi, vaikka oli käytetty tunnusta “yhteistyössä”. Lue lisää täältä.


Menneet tapahtumat

vaikuttajamarkkinointiMainonnan eettinen neuvosto järjesti syksyllä 2018 aamupäiväseminaarin vaikuttajamarkkinoinnista. Lue lisää tapahtumasta täältä.