Yritysjohdon strategisen viestinnän ja kriisiviestinnän ohjelma

Viestintä on koko johdon asia. Keskuskauppakamarin järjestämässä yritysjohdon strategisen viestinnän ja kriisiviestinnän ohjelmassa yrityksesi johtoryhmäläiset sparrataan viestintäjohtamiseen niin normaaliarjessa kuin kriisitilanteissa.  Tällä sivulla tutustut johdon viestintäohjelmaamme.

Viestintä on koko johdon asia

4.10.2022  I  25.10.2022  I  23.11.2022

Viestintä on osa johdon strategiaa ja ydintoimintoja

Ohjelman tavoite on laajentaa ja kehittää yritysjohdon ymmärrystä viestinnästä osana yrityksen perustyötä. Osaava, ammattimainen viestintä on koko yritysjohdon asia. Kaikki yritysjohdossa toimivat ovat viestijöitä.  Kun kriisiviestinnän ja strategisen viestinnän taidot ovat koko yritysjohdon hallussa, on todennäköisempää, että tiukan paikan tullen yritys selviää kuivin jaloin. Tämä vahvistaa yrityksen kilpailukykyä vaikeinakin aikoina.

Ohjelman seminaareissa käsitellään viestintää eri näkökulmista, kuullaan huippuasiantuntijoita ja keskustellaan vertaisverkoston kanssa. Lisäksi tarjoamme erilaisia oheisohjelmia ja verkostoitumismahdollisuuksia ohjelman aikana.

Ohjelma on suunnattu yritysten johdolle, johtoryhmiin kuuluville ja tuleville johtoryhmäläisille. 

Seuraava ohjelma alkaa lokakuussa 2022.



Puhujat

Pirkko Harrela vastaa UPM-Kymmene Oyj:n sidosryhmäsuhteista. Hänellä on monipuolinen kokemus yritysviestinnästä, brändin rakentamisesta sekä yritysvastuun ja yhteiskuntasuhteiden johtamisesta. Strateginen viestintä, muutosprosessit, kriisiviestintä ja yrityskulttuurin kehittäminen globaalisti toimivassa yrityksessä tarjoavat monipuolisen työkentän ja paljon kiinnostavia esimerkkejä.

Lilly Korpiola on tietokirjailija, mediatutkija sekä viestinnän ja johtamisen valmentaja. 

Lillyllä on pitkä kansainvälinen kokemus kriisi- ja johtamisviestinnästä. Hänen esityksissä yhdistyvät viimeisin tutkittu tieto käytännön läheiseen ja innostavaan valmennusotteeseen. Hän on kirjoittanut useita tietokirjoja, joiden teemat liittyvät mm. kriiseihin ja resilienssiin.

Aku Vikström on ravintolayhtiö NoHo Partners Oyj:n toimitusjohtaja. Ennen Restamaxin ja Royal Ravintoloiden yhdistymistä NoHo Partnersiksi vuonna 2018 Vikström toimi Royal Ravintoloiden toimitusjohtajana ja tätä ennen mm. Mars Finlandin & Balticsin toimitusjohtajana. Hän on mm. Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n, Oy HIFK Hockey Ab:n sekä Suomen Urheilun tukisäätiön hallituksen jäsen. Vapaa-aikaansa Aku viettää perheen kanssa ja urheillen, lisäksi hän on Liverpoolin ja IFK:n suuri kannattaja.

Ia on lähes kaksikymmentä vuotta kestäneen uransa aikana johtanut Kekkilän, Hasselfors Gardenin ja Fiskarsin kaltaisia tunnettuja kuluttajatuotebrändejä. Nykyään hän työskentelee brändin ja yrityskulttuurin johtamiseen erikoistuneen Co-founders Oy:n toimitusjohtajana sekä hallituksen jäsenenä sauna- ja spa -tuotteita valmistavassa Harviassa sekä auton renkaiden nastoja valmistavassa Turvanastassa. Lisäksi Ia vaikuttaa Perheyritysten liiton Kestävän kehityksen työryhmän puheenjohtajana sekä hallituksen puheenjohtajana strategista muotoilua edistävässä Design Forum Finlandissa. Pitkän ja monipuolisen uran aikana karttunut ymmärrys siitä, että brändiä johdetaan monissa yrityksissä liian kapea-alaisesti, sai Ian perustamaan Co-foundersin vuonna 2016.

Eka Ruola on yksi Suomen tunnetuimmista ja palkituimmista luovista johtajista, brändistrategeista ja markkinoinnin asiantuntijoista – sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Ruola julkaisi viime vuonna kirjan Markkinoinnin Uudet 4P:tä. Päätyönään Ruola toimii hybriditoimisto Nitro Groupin vastaavana luovana johtajana ja hän on myös yrityksen pääomistaja sekä hallituksen puheenjohtaja. Eka Ruola on urallaan toiminut useiden kansallisten ja kansainvälisten luovuuskilpailujen raadin jäsenenä tai puheenjohtajana. Vuonna 2015 Ruola palkittiin New Yorkissa ensimmäisenä suomalaisena Internationalistin Agency Innovator -palkinnolla. Tänä vuonna Ruola palkittiin Grafia r.y.:n Vuoden Huiput -kilpailussa Platinahuipulla elämäntyöstään luovan markkinointiviestinnän alueella. Päätyönsä lisäksi Ruola istuu Vincit Oyj:n ja Suomen Olympiakomitean Markkinointi Oy:n hallituksissa.

Lapuan Kankurit palkittiin keväällä keskuskauppakamarin sekä Vuoden brändi 2022 että Tekstiilin ja Muodin -palkinnolla. Lapuan Kankureiden juuret ovat Jaanan aviopuolison, Esko Hjeltin isoäidin isän vuonna 1917 perustamassa tekstiilitehtaassa. Vahvat arvot ja vastuullisuus näkyvät voimakkaasti yrityksen toiminnassa. Lapuan Kankureita ohjaa kirkas brändin ydin: Kutoa ympärilleen hyvää elämää. ”Brändi tulee todeksi vain konkreettisilla teoilla. Vastuullisuus näkyy meillä mm. materiaalivalinnoissa, tekstiiliosaamisen säilymisestä huolehtimisessa ja merkittävinä investointeina tekstiilituotantoon ja sen kehittämiseen Suomessa”, Hjelt sanoo. 

Lapualla toimiva pellava- ja villakutomo on tunnettu laadukkaista design-tekstiileistään. Lapuan Kankureilla on jälleenmyyjiä yli 20 maassa, Verkkokaupan lisäksi myymälät löytyvät Lapualla sekä Helsingissä ja Tokiossa. Vientiin menee yli puolet reilun 7 miljoonan euron liikevaihdosta. Lisäksi Lapuan Kankurit tekee liikelahjamyyntiä.

Eeva Lehtimäki on toiminut MTV Uutisten yhteiskuntatoimituksen päällikkönä elokuusta 2019 asti. Sitä ennen Lehtimäki on tehnyt pitkän uran politiikan erikoistoimittajana MTV:n Uutisissa vuosina 1999 – 2015. Lehtimäki siirtyi viestinnän tekijäksi vuonna 2015 viestintätoimisto Ellun Kanoihin. Ennen paluutaan uutisiin hän toimi yrittäjänä 2018 – 2019. Yrittäjänä Lehtimäki teki sekä kolumnistin että politiikan kommentaattorin hommia. Lisäksi hän on elättänyt itsensä kouluttajana, puhujana ja mediavalmentajana. Julkiset kohut ja viestintäkriisit ovat tulleet tutuiksi sekä mediassa, kohteena että myös valmentajana. Lehtimäki on aktiivinen Twitterin-käyttäjä.

Harri Saukkomaa, hallituksen puheenjohtaja, Tekir
Mediavaikuttaja, viestintäyrittäjä, toimittaja Harri Saukkomaan ydinosaamista on maineenhallinta, brändin rakentaminen, kriisiviestintä sekä johdon sparraaminen. Vankan mediakokemuksensa kautta Saukkomaa ymmärtää, miten media ja liiketoiminta toimivat. Hän on ollut vahvasti mukana muun muassa vaativan viestinnän projekteissa. Tämä vaikuttavan viestinnän ammattilainen on uransa aikana perustanut kolme tv-tuotantoyhtiötä ja ollut perustamassa Radio Helsinkiä. Tämän lisäksi Saukkomaa on toiminut HKScanin osapäiväisenä viestintäjohtajana vuosina 2010–2012, ja kirjoittanut useita kirjoja. Saukkomaalle on myönnetty työstään Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto sekä Suomen Kuvalehden journalistipalkinto.

Moduuli I: Viestintä yrityksen strategian ytimessä 
Tiistai 15.3.2022 kello 12.00 – 16.30, Cafe Amanda, Helsinki

Puhujina mm:
Viestinnällä johtaminen, Finnair 
Topi Manner, toimitusjohtaja, Finnair

Moduuli II: Brändin rakentaminen viestinnän avulla 
Tiistai 5.4.2022 kello 12.00 – 16.30, Cafe Amanda, Helsinki

Puhujina mm:
Brändin menestyksellinen rakentaminen edellyttää vahvaa liiketoimintaosaamista sekä ennen kaikkea liiketoiminnan ymmärrystä – siksi se on ylimmän yritysjohdon tehtävä
Marina Vahtola, hallituksen puheenjohtaja, Chain Invest, hallitusammattilainen

Brändijohtaja 2.0. Mikä ero on brändiviestinnällä ja strategisella brändijohtamisella?
Ia Adlercreutz, toimitusjohtaja, perustajaosakas, Co-founders 

Moduuli III: Kun kaikki menee pieleen – kriisiviestintävalmius pitää yrityksen pinnalla 
Tiistai 3.5.2022 kello 12.00 – 16.30, Cafe Amanda, Helsinki

Puhujina mm:
Toimittajan näkökulma: Miksi media kertoo ikävistä asioista ja toimii niin kuin toimii ja miten toimii
Eeva Lehtimäki, MTV:n yhteiskuntatoimituksen päällikkö

Ennen myrskyä. Myrskyn keskellä. Myrskyn jälkeen.
Harri Saukkomaa, hallituksen puheenjohtaja, Tekir 

Lisätietoja

Pauliina Pulkkinen

Viestintä- ja yhteistyöjohtaja

+358 50 574 5288

Kirsi Loikas

Markkinointipäällikkö

+358 40 545 7451