Keskuskauppakamari: Hallitukselta tärkeitä korjausliikkeitä maahantulon esteiden purkamiseksi

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen. Kuva: Elmo Eklund.

Keskuskauppakamari kiittää hallitusta tärkeistä päätöksistä osaamisperustaisen maahanmuuton edistämiseksi tiukasta taloustilanteesta huolimatta. Samalla kuitenkin lisäleikkaukset ammatilliseen koulutukseen, kotoutumisen heikentäminen sekä niin kutsuttu kolmen kuukauden sääntö maasta poistumiseen herättävät huolta.

Hallitus päätti 1,8 miljoonan euron panostuksesta ulkomaalaisten osaajien sujuvan maahantulon edistämiseen sekä 1 miljoonaa euroa kansainvälistä rekrytointia edistävään yhteistyöhön kaupunkien kanssa.

”Vahva viesti yrityksiltä päättäjille on ollut, että Suomeen muuttamiseen liittyvää byrokratiaa pitää purkaa ja kehittää yhden luukun palveluita pankki- ja viranomaisasiointiin. Hienoa, että asia nyt etenee”, Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen sanoo.

Hallitus päätti budjettiriihessä myös 20 miljoonan euron lisäleikkauksista ammatilliseen koulutukseen sekä vahvasti leikkaukset kotoutumiseen. Heikosta suhdannetilanteesta huolimatta osaajapula yrityksissä ei ole kadonnut ja ammattiosaajille on kova tarve.

”Mahdollisuuksia kehittää osaamista, oppia kieltä ja saada laadukasta koulutusta pitäisi päinvastoin vahvistaa ja pyrkiä varmistamaan, että yrityksiin on riittävästi myös käytännön osaajia ajantasaisella ammattitaidolla. Ilman ammattiosaajia ja toimivaa kotoutumista osaajapula voi muodostua tulevan kasvun pullonkaulaksi”, Pulkkinen sanoo.

Keskuskauppakamari esitti budjettiriihen alla, että niin kutsuttua kolmen kuukauden sääntöä olisi vielä pidennetty 6-12 kuukauteen ja työnantajan ilmoitusvelvollisuus poistettu laista. Hallitus ei kuitenkaan päättänyt riihessä muutoksista tähän.

”Onhan tämä pettymys, että näin ideologisesti pidetään kiinni esityksestä, jota oikeastaan kukaan asiantuntija ei tässä maassa kannata. Vielä on kuitenkin mahdollisuus valita toisin” Pulkkinen sanoo.

Suvi Pulkkinen

Johtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto

Kategoriat:Koulutus, Suvi Pulkkinen