Keskuskauppakamari: Lapin matkailun talvikausi pelastettava matkailukäytävän avulla

Osaamisasiantuntija Mikko Valtonen. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari vaatii hallitusta päättämään pikaisesti matkailukäytävän luomisesta Lapin matkailun talvikauden pelastamiseksi. Matkailukäytävän avulla mahdollistetaan turismi Lappiin valituista kohdemaista terveysturvallisuus huomioiden. Ilman pikaisia päätöksiä matkailukäytävästä joutuu suuri osa matkailualan ja koko palvelualan yrityksistä Lapissa suuriin vaikeuksiin.

Koronapandemia ja sen seurauksena päätetyt rajoitustoimet ovat ajamassa Lapin matkailua erittäin ahtaalle. Vuositasolla Lapin matkailun arvo on yli miljardi euroa. Ulkomaalaisten osuus Lapin talvimatkailijoista on noin 70 prosenttia. Mikäli nykyisiin matkustusrajoituksiin ei tehdä muutoksia, eivät ulkomaalaiset matkailijat pääse Lappiin. Nykytilanteen on arvioitu johtavan Lapin matkailun tulovirtojen osalta jopa puolen miljardin euron menetyksiin.

”Jos hallitus ei reagoi Lapin matkailun ahdinkoon, tulee työllisten määrä vähenemään tuhansilla niin matkailusektorilla kuin sitä tukevilla aloilla. Meillä ei ole varaa menetettyihin työpaikkoihin ja kaatuneisiin yrityksiin. Varsinkaan, kun tilanne on ratkaistavissa terveysturvallisuus huomioiden luomalla matkailukäytävä”, sanoo Keskuskauppakamarin osaamisasiantuntija Mikko Valtonen.

Matkailukäytävällä tarkoitetaan järjestelyä, jossa nykyisiin matkustusrajoituksiin tehtäisiin poikkeus, jonka turvin valikoitujen lentoreittien kautta tulevat kansainväliset matkustajat voisivat tulla turvallisesti Lappiin. Turvallinen matkustajapolku järjestettäisiin yksilö- ja ryhmätasolla koko matkan ajaksi. Myös matkailutyöntekijöiden ja paikallisväestön suojaamisesta huolehditaan osana matkailukäytävän toteutusta.

Lapin matkailun kannalta keskeisimmät Euroopan maat ovat Iso-Britannia, Ranska, Saksa ja Hollanti. Iso-Britanniasta tulevat turistit vastaavat yksin noin 20 prosentista koko Lapin talvimatkailusta. Euroopan tartuntatautiviraston mukaan edellä mainituissa maissa tautitilanne on toistaiseksi hyvin hallinnassa. Matkailukäytävän luomiseen kuuluu myös tehokkaan testaustoiminnan järjestäminen, jonka avulla käytännössä poistetaan mahdollisuus taudin leviämiseen.

”Lapland Hotels ja Lapland Safaris ilmoittivat eilen 2000 henkilöä koskevien yhteistoimintaneuvotteluiden aloittamisesta. Pahoin pelkään, että ilman pikaisia päätöksiä matkailukäytävän luomisesta näitä ilmoituksia tulee syksyn aikana paljon lisää”, pohtii Valtonen.

”Matkailukäytävän luomisella on kova kiire, koska suuret matkanjärjestäjät päättävät ihan lähiaikoina, järjestetäänkö Lappiin tulevalla talvikaudella matkoja vai ei. Nyt tarvitaan nopeasti signaali, että asiat tullaan Suomen päässä hoitamaan kuntoon”, painottaa Valtonen.

Myös kotimaan kysynnän kautta voidaan tukea Lapin matkailusektoria. Keskuskauppakamari esittää koulujen hiihtolomien porrastamista alueittain esimerkiksi seitsemän viikon ajalle normaalin kolmen viikon sijaan. Joka vuosi kysyntä hiihtolomaviikoilla ylittää tarjonnan. Siksi olisi järkevää jakaa kysyntää useammalle viikolle. Hyötyjiä olisivat sekä Lappiin kotimaan matkalle pääsevät perheet että Lapin matkailutoimijat.

”Suomella on mahdollisuus luoda Lapin matkailusta kilpailuvaltti tilanteessa, jossa käytännössä koko maailman matkailuala riutuu koronapandemian seurauksena. Luodaan siis pikaisesti matkailukäytävä matkaajien, työntekijöiden ja paikallisväestön terveysturvallisuus tarkkaan huomioiden. Toinen vaihtoehto on matkailusektorin romahdus, konkursseja ja työttömyyttä”, toteaa Valtonen.

Kategoriat:Työllisyys, Koronakriisi, Mikko Valtonen