Keskuskauppakamari: Suomen kilpailukyvyn vahvistaminen edellyttää Suomelta toimia myös EU-tasolla

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Elmo Eklund.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi korostaa, että seuraavalla EU-vaalikaudella EU:n kehittäminen kilpailukykyisemmäksi toimintaympäristöksi yrityksille edellyttää suomalaisilta toimijoilta aktiivista ennakkovaikuttamista.

Kauppakamarien EU-vaalitavoitteissa nostetaan esille EU:n ennakkovaikuttamisen tärkeys kilpailukyvyn vahvistamisena. Kauppakamarien mukaan Suomen tulisi tunnistaa Suomelle strategisesti tärkeät kysymykset ja muodostaa niistä ennakkokantoja.

”Viime hallituskauden aikana käsitelty EU:n ennallistamisasetus paljasti sen, kuinka tärkeää on olla aktiivisesti mukana niissä keskusteluissa, joissa käsitellään Suomelle strategisesti tärkeitä kysymyksiä. Ennakkovaikuttamisessa on ennen kaikkea kyse siitä, että omalla toiminnallamme varmistamme, että Suomen hyvät ratkaisut päätyvät EU:n ratkaisuiksi,” sanoo Romakkaniemi.

Kansainvälinen kilpailu edellyttää EU:n tason ratkaisua osaajapulaan

Tulevina vuosina EU kilpailee kansainvälisistä investoinneista, osaavasta työvoimasta ja teknologiajohtajuudesta. Osaavan työvoiman saatavuus on keskeisessä roolissa EU:n ja Suomen kilpailukyvyn turvaamisessa.

”Kilpailukykyinen EU tarvitsee osaamista. Eurooppa ikääntyy ja työllisten määrä laskee koko mantereella, joka myös näkyy Suomessa työvoimapulana. Kilpailukyvyn kannalta on tärkeätä, että EU:ssa turvataan osaavan työvoiman saatavuus ja panostetaan TKI-toimintaan,” toteaa Romakkaniemi.

Kauppakamarien julkaisemassa EU:n vaalitavoitteissa nostetaan tarve luoda EU-tason strategia osaamiseen perustuvalle maahanmuutolle ja muuttaa TKI-rahoituksen painopistettä.

”Seuraavalla EU-toimikaudella on tärkeätä, että rahoitusta suunnataan EU:n rahoitusvälineiden kautta enemmän TKI-toimintaan niin, että kriteereissä painotetaan laatua ja kilpailullisuutta,” sanoo Romakkaniemi

Kauppakamarit julkaisivat 8.5. kahdeksan tavoitetta tulevalle EU-vaalikaudelle. Kaikki kahdeksan tavoitetta on luettavissa täältä

Kategoriat:EU, Juho Romakkaniemi