Keskuskauppakamari: Yhdenvertaisuus on yritykselle kilpailuetu ympäri vuoden – ei vain prideviikolla 

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen. Kuva: Liisa Takala.
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen. Kuva: Liisa Takala.

Moni työnantaja ottaa Pride-viikon aikana kantaa yhdenvertaisuuden puolesta, mutta näiden arvojen edistäminen ei saa rajoittua vain yhteen teemaviikkoon. Kyse on pitkäjänteisestä ja arjessa näkyvästä työstä, joka rakentaa turvallisempaa, tasa-arvoisempaa ja osallistavampaa työelämää, kaikkina vuodenaikoina.  

Kauppakamareiden osaajakyselyssä 86 prosenttia yrityksistä kertoo pitävänsä monimuotoisuuden ja syrjimättömyyden edistämistä yrityksessään tärkeänä. Tämä asenne ei rajoitu vain pride-viikkoon, vaan laajasti yritysten toimintatapoihin ja henkilöstön johtamiseen. 

”Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämisessä on ennen kaikkea kyse pitkäjänteisestä toiminnasta, jota edistetään koko työyhteisön voimin”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen. 

Työelämä monimuotoistuu yhä nopeammin. Kansainvälisten osaajien rekrytointi on monelle organisaatiolle arkipäivää, ja ihmisten erilaisuuden ymmärtäminen nousee entistä tärkeämpään rooliin.  

“Kun työyhteisöissä huomioidaan ihmisten erilaiset identiteetit, taustat, kielet ja kulttuurit, vahvistetaan samalla työyhteisön hyvinvointia ja sitoutuneisuutta sekä sitä, että työntekijät tuntevat olonsa arvostetuiksi. Tämä kaikki lisää myös työn tehokkuutta ja tuottavuutta”, sanoo Pulkkinen. 

Pulkkinen muistuttaa, että monimuotoisuus ei ole vain arvo, vaan myös selkeä kilpailuetu 

“Erityisesti yritysjohdossa monimuotoisuus lisää tutkitusti innovatiivisuutta ja parantaa tuloksentekokykyä. Kun erilaiset näkökulmat saavat tilaa, syntyy myös parempia päätöksiä”, Pulkkinen sanoo.

Suvi Pulkkinen

Johtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto

+358 50 404 1810

Kategoriat:Vastuullisuus, Työelämä, Suvi Pulkkinen