Keskuskauppakamari: Yrityksillä lievää optimismia ilmassa Euroopan tautitilanteen taittumisen vuoksi – joulukauppa ratkaisee monen työpaikan kohtalon

08.12.2020

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

Koronan toisen aallon taittuessa Etelä-Euroopassa sekä tänään aloitetut rokotukset Britanniassa ovat lisänneet myös suomalaisyritysten lievää optimismia tulevasta. Vaikka koronapandemiaa ei ole vielä läheskään selätetty niin toivoa tulevasta on.

”Keskuskauppakamarin hallitus oli koolla aamulla ja saimme kuulla eri toimialojen tilannekatsauksen. Tilanteen vakavuudesta huolimatta tunnelin päässä näkyy jo vähän valoa suomalaisyrityksissä. On aloja, joilla menee oikein hyvin, mutta toki on myös aloja, joita pandemia on kohdellut ja kohtelee edelleen todella huonosti,” Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi sanoo.

Samaa, aavistuksen positiivista virettä oli luettavissa myös kauppakamarien viime viikolla tekemästä kyselystä. Tyytyväisyys hallituksen toimiin koronaepidemian aiheuttaman talouskriisin hoidossa oli kohentunut alkusyksyn ja kevään lukemista. Myös todennäköisyys lomautuksille ja irtisanomisille kahden seuraavan kuukauden aikana oli pienentynyt hieman.

”Kevään pahimmat uhkakuvat taloudessa eivät onneksi toteutuneet. Näyttää myös siltä, että toinen aalto on saatu taittumaan esimerkiksi Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa ja että rokote ennättää tulla ennen kuin kolmas aalto iskee”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemen mukaan nyt onkin tärkeää, että hallituksen rajoitukset eivät ole ylimitoitettuja vaan tarkasti kohdennettuja. Myös sillä on väliä, miten synkkää tai valoisaa viestiä hallitus kansalaisille kertoo.

”Ihmisillä on rahaa käytettävissä esimerkiksi kotimaan palveluihin ja joulukauppaan, kun matkustaminen ulkomaille on nyt lähes mahdotonta. On vaara, että rahat jäävät käyttämättä, jos joulukaupoille ei uskalleta lähteä liioiteltujen varoittelujen takia. Tämä voi johtaa siihen, että yritykset joutuvat lomauttamaan ja irtisanomaan henkilökuntaansa heti vuoden alussa. Moni työpaikka voi olla joulukaupasta kiinni”, Romakkaniemi sanoo.

Tietenkään terveyttä ei pidä vaarantaa vaan toimia turvallisesti, Romakkaniemi korostaa.

“Suomalaiset ihmiset ja yritykset ovat oppineet toimimaan turvallisesti myös koronaympäristössä: käyttämään maskeja, huolehtimaan turvaväleistä sekä huolehtimaan hygieniasta”, Romakkaniemi sanoo.

Suomi on Romakkaniemen mukaan toistaiseksi selvinnyt aika helpolla itse koronaepidemiasta verrattuna moneen muuhun Euroopan maahan. Nyt käytössä olevat rajoitukset ja ihmisten fiksu käyttäytyminen auttavatkin taittamaan tartuntojen määrän laskuun lähiviikkoina.

”Pidetään huoli siitä, että myös Suomen talous selviää”, Romakkaniemi sanoo.

Liite: Covid-tartunnat laskussa Euroopan maissa

Kategoriat:Työllisyys, Talous, Koronakriisi, Juho Romakkaniemi