Kiinteistöalalle 192 uutta laillistettua välittäjää

Kuva: Shutterstock.

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin tämän syksyn koekierroksella 156 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 36 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). Nykyinen lainsäädäntö edellyttää, että välitysliikkeen jokaisessa toimipaikassa vähintään puolella välitystehtäviä suorittavista henkilöistä on oltava kokeen osoittama ammatillinen pätevyys.

LKV- ja LVV-kokeet pidettiin 23.11.2019 Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. LKV-kokeeseen osallistui yhteensä 439 henkilöä ja LVV-kokeeseen yhteensä 53 henkilöä. LKV-kokeen läpipääsyprosentti oli noin 36 prosenttia ja LVV-kokeen 68 prosenttia.

Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkusen mukaan kokeiden läpipääsyprosentit noudattelevat pitkän aikavälin keskiarvoja. Erityisesti LKV-kokeen läpipääsyprosentti osoittaa, että koe on haastava ja edellyttää huolellista valmistautumista. Kokeessa testataan välitystoiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan tuntemusta.

“Koska elävässä elämässä kohdattavat tilanteet ovat moninaisia, myös kokeessa edellytetään laaja-alaista tietämystä. Välitysliikkeen ja sen välittäjien on tunnettava toimintaympäristönsä ja relevantit säännöt, jotta laissa niille asetettu tiedonanto- ja selonottovelvollisuus voidaan täyttää”, Tikkunen sanoo.

Välittäjäkokeiden osallistujamäärät ovat pysyneet edelleen korkeina, mikä kielii osaltaan alan kiinnostavuudesta, mutta myös osaamisen ja koulutuksen merkityksestä alalla.

Välittäjäkokeet järjestetään valtakunnallisesti kolmella koepaikalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Seuraava koe järjestetään 25.4.2020. Uudet LKV- ja LVV-välittäjät.

Kategoriat:Kiinteistönarviointi, Tutkinnot, Muut

Katso aiheesta