Koronaviruskriisistä johtuva kausityöntekijöiden puute on ajamassa maataloutta ahdinkoon

Keskuskauppakamarin osaamisasiantuntija Mikko Valtonen.

Keskuskauppakamari on huolissaan koronaviruskriisin aiheuttamasta kausityöntekijöiden puutteesta erityisesti marja- ja maatiloilla. Mikäli työvoimapulaa ei ratkaista, ajautuu moni tila vaikeisiin ongelmiin. Hallitukselta odotetaan pikaista apua näiden yritysten ahdinkoon.

Suomen maatalouden rattaat pyörivät suurelta osin kausityöntekijöiden voimin. MTK:n mukaan maaseudulla tarvitaan vuosittain jopa 16 000 kausityöntekijää. Koronaviruskriisin seurauksena taudin leviämisen estämiseksi tehdyt liikkumisen rajoitukset estävät ainakin tällä hetkellä myös kausityöntekijöiden saapumisen ulkomailta Suomeen.

”Mikäli kausityöntekijöihin liittyvää ongelmaa ei ratkaista pikaisesti, voi monella yrittäjällä jäädä investoinnit tulevan kesän satoa varten tekemättä. Miksi ottaa riskiä, jos työvoimaa ei ole? Ruuan tuotannon osalta tarve työvoimalle alkaa jo nyt eikä vasta kesällä”, toteaa Keskuskauppakamarin osaamisasiantuntija Mikko Valtonen.

”Kausityöntekijöiden puutteella on vaikutuksia lähes kaikkien suomalaisten arkeen. Esimerkiksi suomalaisten marjojen ja muiden maatalouden tuotteiden saatavuus voi tulevana kesänä heikentyä merkittävästi ilman kausityöntekijöitä. Tuotantoa ei välttämättä pystytä pitämään normaalilla tasolla”, sanoo Valtonen.

Suomeen tuli kausityötodistuksella, eli viisumivapaista maista, vuonna 2019 noin 10 000 henkilöä. Oleskelulupia kausityön perusteella myönnettiin samana vuonna noin 1100. Tämän lisäksi Suomeen tuli vielä henkilöitä kausityöviisumilla. Tilastojen valossa suurin hakijaryhmä on viime vuosina ollut Ukrainan kansalaiset. Vuosittaisten kausityöntekijöiden joukko on suuri ja työvoimana kriittinen muun muassa marja- ja maatiloille.

Koronaviruskriisin takia maan rajat ovat kiinni ja erilaisten lupahakemusten vastaanottaminen keskeytetty. Vain niin sanottu välttämätön työmatkaliikenne on sallittua. Kausityöntekijöiden osalta pitää löytää ratkaisu, jossa ainakin tuotannon kannalta kriittiset kausityöntekijät saadaan maahan välttämättöminä työntekijöinä. Tämän lisäksi pitää vielä ratkaista, kuinka kausityöntekijöille saadaan asianmukainen lupa tulla tekemään kausitöitä Suomeen ja miten näiden ihmisten liikkuminen kotimaastaan Suomeen järjestyy.

”Terveyteen liittyvät näkökulmat ovat ilman muuta tärkeimpiä tässä tilanteessa. Silti meidän pitää varmistaa, että yritystoiminta ei vaikeudu kohtuuttomasti eikä suomalainen ruuantuotanto vaarannu. Kausityöntekijöihin liittyvä haaste on kyllä ratkaistavissa vaarantamatta koronaviruksen torjuntaa”, toteaa Valtonen.

Koronaviruskriisin seurauksena liikenneyhteydet Suomeen ovat väliaikaisesti heikentyneet merkittävästi. Vaikka kausityöntekijöihin liittyvät muut asiat saadaan ratkaistua, pitää vielä miettiä miten välttämätön työmatkaliikenne näiden henkilöiden osalta saadaan järjestymään eli miten kausityöntekijät saadaan fyysisesti kotimaastaan Suomeen.

Keskuskauppakamarin mielestä ratkaisuja pitää hakea myös maan rajojen sisäpuolelta. Koronaviruskriisin seurauksena lomautettujen ja työttömien määrä tulee valitettavasti kasvamaan. Osana työllistämistoimia voidaan kannustaa halukkaita vailla työtä olevia suomalaisia maatalouden kausitöihin. Myös palkkatukea voidaan käyttää nykyistä laajemmin, jotta esimerkiksi nuoria ja osatyökykyisiä voidaan paremmin hyödyntää kausityövoimana.

Kategoriat:Työllisyys, Osaaminen, Koronakriisi, Mikko Valtonen