Nopeat syövät hitaat joulumarkkinoilla – lue tavarantarkastajan vinkit jouluostoksille

Kuvituskuva: Pixhill.

Joululahjakauppa käy nyt kiivaimmillaan ja perinteisten verkkokauppojen lisäksi löytöjä kannattaa tehdä myös huutokaupoissa, antiikki- ja vintage-liikkeissä, kirpputoreilla ja secondhand -liikkeissä. Käänny tarvittaessa tutun keräilijän tai tavarantarkastajan puoleen, jos olet epävarma tuotteesta tai epäilet väärennöstä.

Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju kannustaa vastuullisiin kierrätyslahjahankintoihin. Harjun mukaan kirpputoreilta tai sosiaalisen median ”Ostetaan – myydään – vaihdetaan – annetaan” -myyntipalstoilta saattaa tehdä mainioita pikkulöytöjä edullisesti. Kalliiden designesineiden hankintaan Harju suosittelee kuitenkin tunnettuja myyjiä, joilla on myös esineen taustahistoria tiedossa.

“Ikäviä yllätyksiä ei lahjahankintojen yhteydessä halua kukaan. Kannattaakin pyytää apua kokeneemmalta asiantuntijalta, jos ostos mietityttää. Jos joku vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, niin usein näin myöskin on”, Harju vinkkaa.

Taiteeseen ja antiikkiin erikoistuneen, Keskuskauppakamarin hyväksymän tavarantarkastajan (HTT) Mari Wileniuksen mukaan verkko-ostoksia tehdessä tuotteen aitous kannattaa tarkistaa esimerkiksi kyselemällä yksityiskohtaisia tietoja ja lisäkuvia.

“Maksa ostoksesi vasta, kun olet varmistunut, että se vastaa luvattua. Pienehköllä vaivannäöllä, kuten googlailulla, saa myös helposti lisätietoja tuotteista”, Wilenius sanoo.

Löytöjä kirpputoreilta, secondhand -liikkeistä ja mummolan vintiltä

Wilenius kehottaa jalkautumaan kirpputoreille ja secondhand -liikkeisiin aikaisin aamusta, mikäli haluaa tehdä hyviä löytöjä.

”Nopeat syövät hitaat näissä paikoissa. Nykyisin on tarjolla ulkokirpputoreja ja itsepalvelukirpputoreja sekä hauskoja vintageliikkeitä, joista saa elämyksellisen vierailun lisäksi kahvin ja pullan. Vanhat tutut Fidat ja Pelastusarmeijan kirpputorit ovat myös usein visiitin arvoisia”, kertoo Wilenius.

Wileniuksen mukaan kirpputoreilla, joista ei saa kuittia eikä myyjästä muutakaan tietoa kannattaa käyttää tervettä järkeä ja kyseenalaistaa, tarkistaa ja tutkia esineet erittäin huolellisesti. Pienikin särö lasiesineessä romahduttaa sen arvon. Virheet, naarmut ja kuluman jäljet laskevat esineen arvoa merkittävästi.

Markkinoilla liikkuu edelleen myös paljon laadukasta 1950- ja 1960-luvun designesineistöä. Jos myynnissä on harvinainen tuote edulliseen hintaan, tulisi hälytyskellojen soida.

”Uniikit esineet ovat kalliita harvinaisuuksia. Sarjatuotannosta poistuneet keräilyesineet ovat usein kannattavia hankintoja. Uustuotantoon kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella. Keräilyarvoa sillä ei ole, vaikka käyttöarvoa toki onkin”, Wilenius sanoo.

Wileniuksen mukaan vanhemman sukupolven kaappien kätköistä saattaa myös löytyä aarteita. Monenlaisen retrotavaran, kuten maljakoiden, aterimien, astioiden ja huonekalujen kysyntä on kovaa ja omistajille tämä saattaa tulla yllätyksenä.

”Kannattaa mainita mummolle, jos jokin esine erityisesti miellyttää. Usein kuulee vanhusten sanovan, etteivät heidän vanhat tavaransa ”kelpaa” nuorisolle. Asia saattaa ollakin ihan päinvastoin, sillä nuoret ovat usein innokkaita kierrättäjiä”, Wilenius muistuttaa.

”Jos hankit koruja tai kelloja, on hyvä varmistaa jalometallien leimat ja niiden aitous, esineen kunto, toimivuus sekä mahdolliset aiemmat korjaukset. Markkinoilla on paljon suomidesignin klassikkokoruja, vintagekoruja ja -kelloja, joita voi ostaa turvallisesti ja joskus jopa edullisesti esimerkiksi arvohuutokaupoista, panttien huutokaupoista ja alan liikkeistä. Monissa koruliikkeissä myydään myös käytettyjä koruja ja kelloja”, Wilenius jatkaa.

”Väärennöksiä on jatkuvasti liikkeellä ja valitettavasti vilpillistä yrittämistä. Joskus väärennös voi päästä läpi tiukemmastakin seulasta. Varmista etukäteen, että kaupan voi vahingon sattuessa purkaa. Signeerausten, valmistajan tarrojen ym. erityistunnistusmerkkien kanssa kannattaa olla tarkkana”, Wilenius kertoo.

Tavarantarkastajan TOP 5 lahjavinkit:

1. Kynttilänjalat – hopeiset, uushopeiset, messinkiset, lasiset tai teräksiset kynttilänjalat ovat ajankohtainen, arvostettu ja hyödyllinen lahja joulun alla. Valikoimaa löytyy antiikista ja retrosta modernimpaan tyyliin mieltyneille.
  2. Tarjotin – edellisten tapaan materiaaleja löytyy laidasta laitaan. Tarpeellinen esine joka kotiin, nuorilla ei välttämättä ole ainuttakaan tarjotinta.
  3. Klassikko-aterinsetti, 50-luvun suomiklassikot eivät mene pois muodista.
  4. Koru- tai kellolahja on henkilökohtainen ja ikuinen.
  5. Taidegrafiikkateos mahtuu yleensä pieneenkin tilaan ja asuntoon ja se on myös helppo sijoittaa kotiin.
Kategoriat:Tavarantarkastus, Raisa Harju