Pääekonomistin kommentti: Kotitalouksien luottamus ehkä liiankin pessimistinen – valoa tunnelin päässä jo näkyvissä

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Kotitalouksien taloustunnelmat olivat edelleen vaisuja helmikuussa. Luottamuksessa ei nähty elpymistä, vaan jopa lievää heikkenemistä. Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mielestä kotitalouksien arvio taloudesta on ehkä jopa liian pessimistinen.

Helmikuussa 19 prosenttia vastaajista arvioi, että Suomen taloustilanne tulee paranemaan seuraavan vuoden aikana. Heikkenemistä odotti 40 prosenttia vastaajista.

”Kotitalouksien arvio Suomen makrotalouden kehityksestä on ehkä liiankin pessimistinen. Itse pitäisin varsin todennäköisenä, että suhdannekehitys kääntyy jo selvästi nykyistä paremmaksi vuoden kuluessa”, arvioi Appelqvist.

Myös oman talouden nykytila koettiin edelleen varsin kehnoksi. Sen sijaan odotukset oman taloustilanteen kehittymisestä jatkossa ovat piristyneet alkuvuodesta huomattavasti ja ylittävät jopa tavanomaisen tason.

”Selkeästi myönteisintä muuten heikoissa luottamuslukemissa on se, että kotitalouksien odotukset oman talouden kehityksestä ovat valoisia. Todennäköisesti ihmisiä piristää ainakin näköala korkeana riehuneen inflaation laantumisesta ja lähestyvä korkotason lasku. Pidemmän päälle voidaan siten ennakoida myös yksityisen kulutuksen kehitykseen kaivattua piristymistä”, sanoo Appelqvist.

Sen sijaan työssä käyvien vastaajien arvio omalle kohdalle kohdistuvasta työttömyysriskistä oli edelleen kohtalaisen korkea. Koronanpandemian alkuvaihetta lukuun ottamatta yhtä korkeita lukemia ei ole mitattu vuosiin.

”Kotitalouden ovat oikeassa siinä, että tilanne on työmarkkinoilla heikentynyt. Toisaalta liiallista synkkyyttä on näiltäkin osin syytä välttää, eikä virallisista työllisyystilastoista löydy toistaiseksi merkkejä kuin melko lievästä taantumasta. Juuri nyt kotitaloudet ovat aika epäileväisiä, mikä latistaa myös kulutuksen näkymiä erityisesti kalliimpien ostosten suhteen. Epävarmuus suhdannekehityksestä ruokkiin kotitalouksien varovaisuutta, mutta valoa alkaa silti olla pikkuhiljaa näkyvissä tunnelin päässä. Uskon, että palkkojen ostovoiman elpyminen tulee selvästi piristämään tunnelmia vuoden edetessä”, arvioi Appelqvist.

Jukka Appelqvist

Pääekonomisti