Suositus heikomman sopijaosapuolen suojasta

Kuva: Pixhill

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta suosittaa, että kaupan ja tuottajan välisissä pilaantuvia maataloustuotteita koskevissa sopimuksissa kaupan on suurempana ja osaavampana sopimusosapuolena huolehdittava siitä, että sopimuksissa otetaan kohtuullisessa määrin huomioon heikomman sopijaosapuolen intressit asianmukaisella tavalla.

Yksityiskohtaisemmin lautakunta suosittaa, että kaupan sopimuksissa otetaan huomioon jo ennen EU:n hyvän kauppatavan vastaisia käytäntöjä koskevan direktiivin 2019/633 kansallista täytäntöönpano vaatimus siitä, että kauppa ei voi peruuttaa pilaantuvien maataloustuotteiden tilaustaan, jos tuotteiden sovittuun toimitusaikaan on vähemmän kuin 30 päivää. Suositus on annettu 13.12.2019.

Suositus on luettavissa kokonaisuudessaan täältä.

Lautakunnan aiemmat suositukset ovat luettavissa täältä:https://kauppakamari.fi/lautakunnat/elintarvikeketjun-kauppatapalautakunta/suositukset/

—————————————–

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta lyhyesti

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin. Lautakunta edistää hyvän kauppatavan mukaisia menettelytapoja elintarvikeketjussa. Lautakunta voi antaa lausuntoja hyvän kauppatavan periaatteiden noudattamisesta. Lisäksi se voi puuttua havaitsemiinsa epäkohtiin elintarvikeketjussa antamalla yleisiä suosituksia.

Lautakunnan toimintaa rahoittavat Elintarviketeollisuusliitto ry, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Päivittäistavarakauppa ry. Lautakunnan sihteeristö toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä.

Lisäksi lautakunnalla on 1.1.2019 voimaan tulleessa elintarvikemarkkinalaissa säädetty rooli. Lain mukaan elintarvikemarkkinavaltuutetun on ennen suosituksensa antamista pyydettävä ensin lausuntoa elintarvikeketjun kauppatapalautakunnalta.