Varainsiirtoveron alentaminen perusteltua sekä rakenne- että suhdannepolitiikan näkökulmasta – parantaa myös työvoiman liikkuvuutta

Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Tomi Viitala. Kuva: Elmo Eklund.

Keskuskauppakamari pitää varainsiirtoverokantojen alentamista perusteltuna toimena sekä rakennepolitiikan että suhdannepolitiikan näkökulmasta. Muutos parantaa työvoiman liikkuvuutta ja voi auttaa asuntomarkkinoita pääsemään syväjäästä liikkeelle ja sitä kautta viitoittaa tietä kohti asuinrakentamisen normalisoitumista.

”Varainsiirtoverokantojen alentaminen on verotuksen haittavaikutuksia pienentävä ja neutraalisuutta lisäävä rakenteellinen toimenpide, joka on myös suhdannepoliittisesti ajoitettu oikein. Toimenpiteellä pienennetään varainsiirtoverotuksen haitallisia vaikutuksia erityisesti asuntokauppaan ja samalla eri omistusmuotojen varainsiirtoverotuksen eroja kavennetaan”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Tomi Viitala.

Hallitus esittää varainsiirtoverokantojen alentamista kiinteistöjen, asunto-osakkeiden ja muiden arvopapereiden osalta. Kiinteistöjen varainsiirtoveroprosentti laskee 4 prosentista 3 prosenttiin. Asunto-osake- ja kiinteistöyhtiöiden osakkeiden varainsiirtoveroprosentti laskee 2 prosentista 1,5 prosenttiin.

Muiden arvopapereiden varainsiirtovero alenee nykyisestä 1,6 prosentista 1,5 prosenttiin. Lisäksi hallitus esittää ensiasuntojen verovapauden poistamista.
Keskuskauppakamarin mukaan varainsiirtoverokantojen alentaminen parantaa myös työvoiman liikkuvuutta.

”Varainsiirtovero luo kitkaa työmarkkinoille, sillä se vaikeuttaa ihmisten siirtymää sinne, missä työtä olisi tarjolla. Lisäksi varainsiirtovero heikentää asuntojen tarkoituksenmukaista kohdentumista oikeille henkilöille elämäntilanteen muuttuessa, vaikkapa silloin kun aikuiset lapset muuttavat pois kotoa ja voisi olla tarkoituksenmukaista muuttaa pienempään asuntoon. Varainsiirtovero tuo ihmisille usein ikäviä lisäkustannuksia elämän hankalissa kipupisteissä, kuten avioeron tai työpaikan menettämisen yhteydessä”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Rakentamisen toimialan synkkää tilannetta muutos ei Appelqvistin mukaan yksinään korjaa, mutta se on hyvä alku.

”Muutos ei tule yksinään ratkaisemaan rakentamisen toimialan vaikeaa tilannetta, mutta osaltaan varainsiirtoveron lasku voi auttaa asuntomarkkinoita pääsemään syväjäästä liikkeelle ja sitä kautta viitoittaa tietä kohti asuinrakentamisen normalisoitumista. Ihannetapauksessa varainsiirtovero poistettaisiin kokonaan, mutta silloin lovi julkisen talouden tulopuolelle olisi helposti liian suuri”, sanoo Appelqvist.

Jukka Appelqvist

Pääekonomisti