Naisjohtajat esiin

“Viisikymmentäluvulla syntyneitä naisia on johtopaikoilla todella vähän, kuusikymmentäluvulla syntyneitäkin vain jokunen. Seitsemänkymmentäluvuilla syntyneitä jo hiukan enemmän, mutta todellinen läpimurto tapahtuu, kun 80-luvun puolivälin tienoilla syntyneet naiset etenevät johtajiksi asti”, ennustaa 12 000 henkilöä työllistävän OP-ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen.

OP-Ryhmän uudessa pääkonttorissa Vallillassa on panostettu kotimaiseen taiteeseen, avariin ratkaisuihin ja työntekijöiden hyvinvointiin.
OP-Ryhmän uudessa pääkonttorissa Vallillassa on panostettu kotimaiseen taiteeseen, avariin ratkaisuihin ja työntekijöiden hyvinvointiin.

Hänen havaintonsa pohjaavat omiin kokemuksiin. Kahdeksankymmentäluvulla synteissä naisissa on uudenlaista asennetta, jonka Karhinen on havainnut jo rekrytointitilanteissa.

“Haastateltavan ensimmäinen kysymys saattaa minulle olla: viihdytkö sinä työpaikallasi. Tähän en ole ennen urallani törmännyt”, hän naurahtaa. Karhinen on tyytyväinen, että uuden sukupolven myötä yhä enemmän naisia näyttäisi hakeutuvan johtaviin asemiin.

“Aika on puolellamme ja vie asioita eteenpäin. Kun nyt päällikkötehtävissä olevat, 80-luvulla syntyneet naiset pääsevät etenemään seuraavalle tasolle, tapahtuu naisjohtajuudessa todellinen läpimurto, ainakin meidän talossa”, Karhinen kommentoi.

Näkyvyyttä naisjohtajille

Keskuskauppakamarin naisjohtajaohjelma kokosi naistenpäivänä liki viisikymmentä maamme eturivin naisjohtajaa OP-ryhmän pääkonttoriin Vallilaan keskustelemaan johtajuuteen liittyvistä teemoista.

”Neljä vuotta sitten 8.3. minulla oli perhosia mahassa ja jännitin tulevaa. Meillä oli alkamassa ensimmäinen naisjohtajien mentorointiohjelma. Viisi tuntia myöhemmin minua ei jännittänyt enää yhtään. Näin, että meillä oli mahtavin porukka kasassa. Siitä kiitos kuuluu jokaiselle, joka on vuosien varrella naisjohtajaohjelmaan osallistunut niin aktorina kuin mentorina”, kommentoi Keskuskauppakamarin johtaja Anne Horttanainen.

Hänen ja Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtajan Leena Linnainmaan luotsaama naisjohtajaohjelma on niittänyt maailmanlaajuista huomiota, kun se voitti Torinossa järjestetyssä kauppakamarien maailmankongressin kilpailussa ensimmäisen sijan kesällä 2015.

Ohjelman tavoitteena on vauhdittaa osaavien naisten etenemistä yhtiöiden liiketoiminnan johtotehtäviin ja hallituksiin, mutta myös herkistää yrityksiä miettimään johtajuuden diversiteetin toteutumista omassa toiminnassaan.

OP Ryhmän Omasairaala Oy:n toimitusjohtaja Harri Ahon mukaan se, että naiset saavuttavat yhä keskeisempiä asemia perinteisesti miesvaltaisilla aloilla, rikastuttaa suunnattomasti työkulttuuria.

“Minulla on myös ICT-tausta, jossa oli aikoinaan voimakas ”mies ja softa” –ajattelu. Näin jälkikäteen voi sanoa, että jos naisia olisi ollut alalla jo silloin, monilta virheiltä oltaisiin vältytty”, hän kommentoi.

Myös naiset voivat edesauttaa omia etenemismahdollisuuksiaan työmarkkinoilla. OP Ryhmän vahinkovakuutuksen HR-johtajan  Kirsi Lehtolan mukaan naisten tulee itse kiinnittää huomiota siihen, että tuovat osaamistaan esiin.

“Rakentakaa aktiivisesti mainettanne ja olkaa sopivan paikan tullen esillä”, hän neuvoo.

Vinkki perustuu siihen, että yhä useammassa organisaatiossa on havahduttu seuraajasuunnittelun tärkeyteen. Naisilla on paremmat mahdollisuudet edetä, jos heidän potentiaalinsa tunnetaan.

Myös Leena Linnainmaa kannustaa oman osaamisen esiintuomiseen.

“Naisien kannattaa vaatia osaamisen mittariksi tiukkoja talousmittareita. Siksi, että näin nähdään faktat suoriutumisesta. Epäreiluinta on arvioida naisia jonkin epämääräisen mutu-tuntuman perusteella, johon loppujen lopuksi arvioinnin kohde voi vain hyvin vähän itse vaikuttaa”, Linnainmaa kannustaa.

Tee nainen näkyväksi

Naisjohtajuus on globaalilla agendalla. Siitä puhutaan kaikkialla maailmassa Saudi-Arabiaa myöten. Suomessa kuitenkin naisjohtajat näkyvät yhä vähemmän mediassa, sillä esimerkiksi tärkeissä yhteiskunnallisissa neuvotteluissa kokoonpano on nyt varsin miehinen.

Siksi Keskuskauppakamari tukee viestinnällisesti kuvasuunnittelutoimisto Keksin lanseeraamaa Naisjohtajat esiin -kampanjaa, jossa vuoden aikana on tarkoitus kuvauttaa ja haastatella mahdollisimman monta naisjohtajaa.

“Suomi ei ole vuosikymmeniin näyttänyt yhtä miehiseltä kuin nyt. Missä ovat esikuvat niille tuhansille tytöille ja naisille, jotka astuvat nyt ja tulevaisuudessa työelämään? Kannustan kaikkia naisjohtajia osallistua kampanjaan ja tekemään itsensä näkyväksi hyvän asian puolesta”, Horttanainen kannustaa.

Myös muut kuin johtajat voivat osallistua ilmiantamalla kampanjaan itseään inspiroineen naisjohtajan.

Kampanjan lisätiedot ja ilmoittautumislomake löytyvät Keksin sivuilta.