Mainonnan eettinen neuvosto
LAUSUNTOTIIVISTELMÄ: Markkinointi ei ollut tunnistettavissa markkinoinniksi ICC:n markkinoinnin perussääntöjen edellyttämällä tavalla.
Lausuntopyyntö
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Wau Experience Oy:n markkinoinnista. Mainos on julkaistu Oona Tolppasen Instagram-tilillä fitoona. Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan julkaisu ei ole tunnistettavissa markkinoinniksi.
Markkinointi
Instagram-julkaisussa on kuva naisesta kaupassa lastenvaunujen kanssa. Julkaisussa on teksti ”Totaalisen uus maailma aukes meille ennen Juhannusta, kun käytiin tutustumassa Tampereella @wauvakauppa valikoimaan ja valitsemaan ”kiesiä” pikku Papulle! Saatiin todella ammattitaitoista opastusta ihan siis jokaiseen tarvikkeeseen, mitä tuleva perheenlisäys vaatii ja meidän iloksi päädyttiin myös tekemään yhteistyötä. Tuun laittamaan lähiaikoina videoita storiesin täyteen meidän vierailusta ja tuotetestauksista, oltiin nimittäin aikamoisia ”Uunoja Espanjassa” mutta nyt on tietoa vaikka muille jakaa. Suosittelen lämmöllä @wauvakauppa ihan mielettömän hyvän asiakaspalvelun ja tuotevalikoiman takia. Lisäksi @wauvakauppa instassa on tosi hyvät stories-sisällöt tuotteisiin liittyen, jos olit ajatellut tilata jotain netistä, mutta kaipaat lisäinffoa. #kaupallinenyhteistyö #wauvakauppa #babycommingsoon #marraskuiset2020 #babyBlom”
Markkinoijan vastaus
Julkaisu on korjattu vastaamaan sääntöjä.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunto
Mainonnan eettisen neuvoston sääntöjen 6.5 kohdan mukaan asioissa, jotka ovat ilmeisen selkeitä ja joissa on vakiintunut ratkaisukäytäntö, puheenjohtaja voi sihteerin esittelystä tehdä päätöksen yksin.
Neuvostolla on nyt kysymyksessä olevan kaltaisissa markkinoinnin tunnistettavuutta koskevissa asioissa vakiintunut ratkaisukäytäntö, minkä vuoksi puheenjohtaja voi tehdä päätöksen yksin.
Sovellettavat säännöt
Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan mukaan markkinoinnin tulee olla esitystavasta ja mediasta riippumatta selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi. Mainoksen, mukaan lukien ”natiivimainos”, on oltava heti tunnistettavissa mainokseksi, kun se julkaistaan mediassa, jossa on uutisia tai muuta toimituksellista aineistoa. Tarvittaessa mainos on merkittävä mainokseksi.
Markkinoinnin kaupallinen tarkoitus tulee käydä selkeästi ilmi. Kuluttajaa ei tule johtaa harhaan menettelyn kaupallisen luonteen osalta. Tuotteen markkinointia ei tule naamioida esimerkiksi markkinatutkimukseksi, kuluttajakyselyksi, käyttäjän tuottamaksi sisällöksi, yksityiseksi blogiksi, henkilökohtaiseksi julkaisuksi sosiaalisessa mediassa tai riippumattomaksi arvosteluksi.
ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 23.2 artiklan mukaan markkinoija on vastuussa kaikesta markkinoinnistaan.
Asian arviointi
Mainonnan eettinen neuvosto katsoo, ettei Instagram-julkaisu ole heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.
Edellä mainitulla perusteella neuvosto katsoo, että markkinoija ja media ovat menetelleet ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 7 artiklan vastaisesti.
Neuvosto korostaa, että selkeänä mainostunnisteena voidaan pitää esimerkiksi ilmaisua ”mainos”. Mainostunniste tulisi olla helposti havaittavissa heti Instagram-tekstin alussa.
Asian on ratkaissut mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja varatuomari Päivi Romanov.
Päivi Romanov Paula Paloranta
puheenjohtaja sihteeri
ASIASANAT: MARKKINOINNIN TUNNISTETTAVUUS, INSTAGRAM
Markkinoija: Wau Experience Oy
Media: Oona Tolppanen (Instagram-tili: fitoona)
Alusta: Instagram
Päätös: Huomautus